آفتاب

کارلوس کی‌روش: باید جلوی سوتفاهم و اشتباهات را بگیریم

کارلوس کی‌روش: باید جلوی سوتفاهم و اشتباهات را بگیریم

قانونگذاران فوتبال متفق‌القول رای دادند که در جام جهانی 2018 روسیه از کمک داور ویدیویی (VAR) استفاده شود. این می‌تواند بزرگترین تغییر قوانین در بالاترین سطح مسابقات فوتبال بین‌المللی باشد.

به گزارش ایلنا، با این تصمیم داوران در روسیه می‌توانند صحنه‌های کلیدی بازی را بلافاصله تماشا کنند. بعد از جام جهانی هم انتظار می‌رود این سیستم به زودی وارد لیگ‌های معتبر شود. مراحل آزمایشی این سیستم در تعدادی از لیگ‌ها و تورنمنت‌ها نشان داد که می‌تواند تاثیر بزرگی روی بازی داشته باشد، با این حال نگرانی‌هایی هم درباره ضعف‌های آن وجود دارد که مهم‌ترین آنها کمرنگ شدن نقش داور وسط، متوقف شدن جریان بازی و سردرگمی بازیکنان و تماشاگران است.

برد بین‌المللی قانونگذاری فوتبال در جلسه سالانه‌اش در زوریخ، مقر فیفا رای به استفاده از این سیستم داد. از هشت نفری که حق رای دارند، لازم بود شش نفر موافق رای‌گیری برای تغییر این قانون باشند.  در این مجمع چهار رای متعلق به فیفا و چهار رای متعلق به کشورهای انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند است. گفته می‌شد اتحادیه فوتبال انگلیس و ایرلند موافق این نوآوری هستند، اتحادیه ولز تردیدهایی درباره این تکنولوژی داشت و اتحادیه اسکاتلند برای اعلام نظرش تا روز شنبه منتظر ماند، ولی در نهایت همه رای موافق دادند. جانی اینفانتینو این تصمیم تاریخی را دیروز شخصا به رسانه‌ها اعلام کرد.

موافقت کی‌روش

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی یکی از موافقان این سیستم است. او در مصاحبه‌ای که هفته گذشته در سوچی با رسانه‌های بین‌المللی داشت تاکید کرد که از هر تغییری که به پیشرفت فوتبال کمک کند، حمایت خواهد کرد.

 سرمربی تیم ملی گفت: «نیاز داریم تا جایی که می‌توانیم جلوی سوءتفاهم‌ را بگیریم. البته استفاده از این سیستم نوپا است و تنها چند سال در بعضی کشورها و لیگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است اما مطمئنم پس از هشت یا ۱۰ سال همه چیز بهتر می‌شود. مهم‌ترین موضوع این است که استقلال داوران در تصمیم‌گیری حفظ شود. این سیستم می‌تواند به داوران در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کند. البته خیلی مهم است کسانی که در پشت صحنه کار با سیستم ویدیویی هستند، تلاش نکنند که در تصمیم داور تاثیر بگذارند و این سیستم باید فقط واقعیت را نشان دهد. این سیستم فرصتی برای داوران است تا حقیقت را بازبینی کنند. نباید اتفاقی بیفتد که میلیون‌ها نفر ببینند توپ داخل دروازه رفته اما یک نفر ببیند که توپ بیرون است. در این شرایط آن داور یا آن تیم بازنده نیست بلکه این فوتبال است که باخته چون اعتبارش را می‌بازد. ما نمی‌توانیم منکر فناوری‌های پیشرفته اطرافمان شویم. این زندگی جدید و مدرن است. فوتبال باید خودش را با زندگی مدرن سازگار کند.»

کی‌روش در ادامه صحنه خطای زابالتا روی دژاگه را مثال زد و گفت: «شاید اگر در جام جهانی برزیل این سیستم ویدیویی بود نتیجه بازی ایران و آرژانتین به خاطر خطایی که روی اشکان اتفاق افتاد متفاوت می‌شد. یا نتیجه دیدار پرتغال و اسپانیا و گل آفساید اسپانیا در جام ۲۰۱۰. پرتغال حذف شد و اسپانیا به قهرمانی رسید. کسی چه می‌داند؟»

تایید لالیگا، تردید لیگ برتر انگلیس

در سال گذشته این سیستم در بوندس‌لیگا و سری A استفاده شد و بدون جنجال هم نبود. با این حال این تغییری است که انتظار می‌رود دیر یا زود در همه لیگ‌های معتبر اتفاق بیفتد. لیگ فرانسه تصویب کرد که از فصل آینده از بازبینی ویدیویی استفاده کند و لالیگا هم دیروز همزمان با برد بین‌المللی قانونگذاری استفاده از این سیستم را تایید کرد. فدراسیون فوتبال اسپانیا همزمان تمرین داوران برای آشنایی با این سیستم را شروع کرده است.

با این حال لیگ برتر انگلیس درباره استفاده از این سیستم هنوز به قطعیت نرسیده است. تعدادی از مدیران اجرایی باشگاه‌های لیگ برتری نگرانی‌هایی درباره این فناوری دارند. قرار است نمایندگان 20 تیم در ماه آوریل جلسه‌ای داشته باشند و در صورت 14 رای موافق سیستم بازبینی ویدیویی از فصل آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استیو پریش، رییس باشگاه کریستال پالاس همین حالا هم تردیدهایش را درباره این سیستم که در 13 بازی جام حذفی و جام اتحادیه انگلیس استفاده شده ابراز کرده است. در این بازی‌ها این سیستم 6 بار منجر به تغییر تصمیم داور شده، هرچند همراه با توقف‌های نسبتا طولانی بوده است.

 پریش گفت: «بازبینی ویدیویی نگرانم می‌کند. از بازی‌هایی که این همه وقفه دارد متنفرم. این همه انتظار برای اعلام تصمیم داور و در نهایت آنها لزوما تصمیم درست را نمی‌گیرند.»

او اضافه کرد: «با این تصمیم ما قدم در راه بسیار خطرناکی می‌گذاریم. فعلا پنج، شش بار از آن استفاده شده، ولی مشکل من این است که این ماجرا قرار نیست تمام شود. تنها پاسخ به ابهامات استفاده بیشتر و بیشتر از بازبینی ویدیویی خواهد بود.»

استفاده از بازبینی ویدیویی در بازی هفته گذشته تاتنهام مقابل روچدیل در جام حذفی جنجال زیادی به پا کرد و داور یک گل و یک پنالتی تاتنهام را مردود دانست.

تصمیم استفاده از بازبینی ویدیویی در جام جهانی 16 مارس در مجمع فیفا در کلمبیا رسما اعلام می‌شود. انتظار می‌رود داوران جام جهانی قبل از مسابقات دوره آزمایشی را با این سیستم پشت سر بگذارند. این نگرانی وجود دارد که داوران در استفاده از این سیستم تصمیمات واحدی نگیرند. در حال حاضر برخی از داوران از جمله در ایتالیا و آلمان با این سیستم کار می‌کنند، ولی برخی دیگر تجربه کار با آن را ندارند. در ادوار اخیر جام جهانی شاهد اشتباهات آشکاری بوده‌ایم که می‌توان به گل لمپارد به آلمان در آفریقای جنوبی اشاره کرد. در این صحنه داور با وجود عبور توپ از خط دروازه آن را تشخیص نداد. باید دید با سیستم جدید عدالت در مهم‌ترین مسابقات بین‌المللی فوتبال برقرار می‌شود؟

کد N1840846

وبگردی