آفتاب

باید با روش‌های صحیح فرهنگ شهادت را به نسل جوان و آینده منتقل کنیم

باید با روش‌های صحیح فرهنگ شهادت را به نسل جوان و آینده منتقل کنیم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما باید این فرهنگ را به نسل جوان و نسل آینده خودمان با روش‌های صحیح و مناسب و از طریق مدارس و ائمه جمعه منتقل کنیم و در جامعه نهادینه کنیم و باید طوری شود که در خانواده‌ها هم گفتمان صورت بگیرد

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام شهیدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با تبریک روز زن به بانوان کشور بر قرار دادن راه فاطمه زهرا(س) به عنوان الگوی مردم تاکید کرد. روز ۲۲ اسفند روز شهید و از ۱۷ تا ۲۲ اسفند به عنوان هفته شهدا نام دارد.

وی در تشریح  مقام شهادت گفت: صحبت کردن در رابطه با شهید، شهادت و مقام شهید کار آسانی نیست و در این خصوص کلام قاصر است اما مقام شهید و شهدا آنقدر بالاست که خداوند متعال اذن شفاعت به شهدا داده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به فرموده‌ای از پیامبر اسلام بیان داشت: سه گروه می‌توانند شفاعت کنند که اولین آنها پیامبران و دوم علما و بعد از آن شهدا هستند.  لذا شهید می‌تواند اذن شفاعت بگیرد و شفاعت کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به دستور فقهی اسلام در رابطه با مقام شهید اشاره کرد و بیان داشت: شهیدی که برای هدف والای دین و عقیده و مرام و قرآن و در رابطه با کشور اسلامی به شهادت می‌رسد، نیازمند غسل و کفن نیست.

وی در ادامه به کلامی از قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن می‌گوید که شهید را مرده ندانید چراکه آنها زنده‌اند و نزد خدا روزی دارند. همچنین قرآن می‌فرماید کسانی که برای دین‌شان و برای عقیده‌شان با مال و جانشان به شهادت می‌رسند مقام بالایی نزد خداوند دارند و این‌ها رستگار و سعادتمند هستند.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید افزود: جامعه‌ای که فرهنگ شهادت، ایثار و مقاومت بر آن حاکم است در مقابل هر نیرویی پیروز و آن فرهنگ جامعه را آبرومند و سعادتمند می‌کند.

مشاور امور روحانیت رئیس‌جمهور به وجود این فرهنگ در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب همه در وضعیتی بودیم که امام با دست خالی جامعه را هدایت و باعث شد که با فرهنگ ایثار و شهادت پیروز شویم و بعد از پیروزی انقلاب در دفاع مقدس و جنگ نابرابر تحمیلی اگر بنا بود پول و اسلحه حاکم باشد آن دنیایی که همه قدرت و توطئه‌شان از آستین صدام بیرون آمده بود باید پیروز می‌شدند. اما بعد از هشت سال دفاع مقدس و با اسلحه ایمان و شهادت و ایثار آنها شکست خوردند و پیروزی از آن انقلابیون ما بود.

حجت الاسلام شهیدی به فرموده‌ای از امام راحل اشاره کرد و گفت: شهید بالاترین دارایی‌اش را که جانش باشد فدا می‌کند و ایثارگران هستی و اعضای جانشان را کف دست گرفته و در رابطه با اعتقاد خود می‌جنگند و پیروز خواهند شد.

وی همچنین به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما باید فرهنگ شهادت را حفظ کنیم اشاره کرد و بیان داشت: از آنجایی که این فرهنگ، فرهنگی عاشورایی است و معلم ما امام حسین(ع) است لذا ما باید در حفظ این فرهنگ بکوشیم.

وی به ادامه راه شهدا در جهت سعادتمندی کشور تاکید کرد و با اشاره به دیدار دیروز مقام معظم رهبری با جامعه شعرا که منطقه را از آن ما دانسته بود، گفت: این قدرت را شهدا به مسئولین ما دادند.

شهیدی تصریح کرد: بنابراین ما مدیون شهدا هستیم و باید دینمان را به آنها ادا کنیم و خواسته شهدا هم حفظ همین فرهنگ و ادامه همین راه و نهادینه کردن آن در جامعه بود که تاکیدات مقام معظم رهبری نیز می‌باشد.

وی در پایان بیان داشت: ما باید این فرهنگ را به نسل جوان و نسل آینده خودمان با روش‌های صحیح و مناسب و از طریق مدارس و ائمه جمعه منتقل کنیم و در جامعه نهادینه کنیم و باید طوری شود که در خانواده‌ها هم گفتمان صورت بگیرد و همچنین ما باید بکوشیم که بتوانیم حرمت فولادمردان و شیرزنان را که جانشان را در راه انقلاب اسلامی نثار کردند پاس بداریم.

کد N1840666

وبگردی