آفتاب
روزنه منتشر کرد؛

حافظ به انتخاب ابراهیم رها/ تقویم ۹۷ با ممیزی آمد!

حافظ به انتخاب ابراهیم رها/ تقویم ۹۷ با ممیزی آمد!

در آستانه نوروز، انتشارات روزنه تقویم سال ۹۷ را با طنزهای ابراهیم رها روانه بازار کرد. نام این اثر که در واقع گزیده‌ای است از ابیات حافظ به انتخاب این طنزنویس، «الا یا ایهال هر چی» است.

به گزارش خبرنگار مهر، این محصول فرهنگی نه به شیوه کتاب که همانند تقویم‌های دیگر با مجوزی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برای انتشار تقویم‌ها صادر می‌کند، منتشر شده است.

در واقع این اثر که شاید بهتر باشد آن را «کتاب - تقویم» بنامیم، به این شکل تدوین و منتشر شده که در هر ورق، صفحه چپ به تقویم و صفحه راست آن به همین «حافظ به انتخاب ابراهیم رها» و اختصاص یافته که در واقع سوالاتی است چهارگزینه‌ای درباره عباراتی سانسورشده از برخی ابیاتی که رها از دیوان حافظ انتخاب کرده است.

این پرسش‌های طنزگونه همراه است با تصویرهای متناسب با بیت مورد سوال در هر صفحه. ابراهیم رها، خود در مقدمه کوتاهی که برای این «کتاب - تقویم» نوشته، با همان نثر طنز خود آورده است:

«انتشارات روزنه از من خواست برای تقویم سال ۱۳۹۷ بنویسم. نوشتتم! ارشا کلش را از بیخ رد کرد. یعنی من بعد از بیست و سه جلد کتاب مجوزدار و منتشرشده در دولت‌های مختلف با آدم‌ها و مسئولین متفاوت، هنوز در گدایی‌ام شب جمعه را گم می‌کنم!؟... من چون حرف‌های خوب و بامزه‌ام قلوه کن شد و کار به اخذ مجوز نائل نیامد، برای انتشارات روزنه «حافظ به انتخاب رها» را به شیوه خودم نوشتم برای تقویم سال ۱۳۹۷ هر چند ما خودمان یک پا تاریخیم!»

تقویم «الا یا ایهال هر چی» بدون شناسنامه نشر و بدون درج قیمت، به بازار آمده است.

کد N1839789

وبگردی