آفتاب

امضای قرارداد فاینانس 700 میلیون دلاری راه‌آهن شیراز – بوشهر با چینی‌ها / ریال مبنای قرارداد شد

امضای قرارداد فاینانس 700 میلیون دلاری راه‌آهن شیراز – بوشهر با چینی‌ها / ریال مبنای قرارداد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارزش قرارداد تامین مالی راه‌آهن شیراز – بوشهر با چینی‌ها 2360 میلیارد تومان است گفت: هفت پروژه ریلی در لیست تامین مالی خارجی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مراسم انعقاد قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز – بوشهر اظهار داشت: خوشبختانه در طول دولت یازدهم و دوازدهم توسعه شبکه ریلی در اولویت برنامه‌های دولت بوده است و بلافاصله پس از استقرار دولت وزیر راه و شهرسازی نسبت به تعیین مسیر تامین مالی‌ها و مطالعات پروژه‌های ریلی و برآورد ریالی این پروژه‌ها اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت سه هزار و 410 کیلومتر راه‌آهن در دست مطالعه و اجرا قرار دارد اظهار داشت: برخی از این پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند و در سال 97 مرکز پنج استان کشور به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

خادمی با بیان اینکه اولویت ما تامین اعتبارات این پروژه از طریق منابع خارجی است، اظهار داشت: هفت پروژه ریلی در برنامه تامین مالی‌ها قرار دادیم که طول این پروژه‌ها دو هزار و 270 کیلومتر است که کارهای مطالعاتی فاز اول و دوم آنها انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید با فاینانسورهای خارجی برای تامین مالی پروژه‌ها به توافق برسیم، اظهار داشت: هفت پروژه تعریف شده که رقم این پروژه‌ها 12 هزار و 800 میلیارد تومان معادل سه میلیارد دلار است که برای اولین بار توانستیم مبنای قرارداد را پایه پولی کشورمان قرار دهیم.

وی ادامه داد: در راستای اتصال بنادر کشورمان به شبکه ریلی، پروژه اتصال راه‌آهن شیراز به بوشهر را آغاز می‌کنیم و مطالعات فاز 1 و 2 این پروژه نیز به اتمام رسیده است.

خادمی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی عدم تامین مالی پروژه‌ها در سال‌های گذشته منبای توافق قراردادها بوده است اظهار داشت: از آنجایی که اعداد پیشنهادی در قراردادها از سوی طرفین متفاوت بود توافق‌ها انجام نمی‌شد و امروز خوشبختانه مبنای قرارداد با فاینانسور چینی واحد پولی کشورمان است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به میزان جابجایی بار و مسافر از مسیر شیراز- بوشهر در 20 سال آینده اظهار داشت: پیش بینی ما این است که میزان جابجایی مسافر در این مسیر یک میلیون نفر و جابجایی 12 میلیون تن بار باشد.

 

کد N1839766

وبگردی