آفتاب

کارگران بافنده افغان بیکار هستند/دولت برق مورد نیاز کارگاه‌ها را تامین نمی‌کند

کارگران بافنده افغان بیکار هستند/دولت برق مورد نیاز کارگاه‌ها را تامین نمی‌کند

کارگاه‌های بافندگی در افغانستان درگیر مشکلات متعددی هستند؛ از نبود برق تا امنیت. افغان‌ها امیدوارند که دولت با استقرار این کارگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی از کارگران بافنده حمایت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها کارگاه‌های بافندگی افغانستان حال و روز مناسبی ندارند و کارگرانی که روی یافتن کار در این کارگاه‌ها حساب باز کرده بودند، بیکار هستند. با این حال آنها همچنان نسبت به احیای این کارگاه‌ها با کمک دولت امیدوارند.

این کارگاه‌ها که ظرفیت ایجاد صدها شغل را دارند، با مشکلاتی همچون کمبود بازار فروش، قطع مکرر برق و امنیت مواجه هستند. هر کارگری که در این کارگاه‌ها کار می‌کند، بین سه و نیم تا چهارصد افغانی، بسته به اینکه کارگاه تا چه اندازه توان رقابت با سایر کارگاه‌ها را داشته باشد، مزد می‌گیرد.

کارفرمایانی که این کارگاه‌ها را اداره می‌کنند، معتقد هستند که اگر دولت از استقرار این کارگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی حمایت کند و برق مورد نیاز آنها را تامین کند، بر شمار کارگران بافنده افزوده می‌شود و شرایطی پیش می‌آید که تمام نیاز افغانستان از این طریق تامین شود.

بافندگانی که هم‌اکنون بیشتر در ولایت ننگرها کار می‌کنند، محصولاتی همچون چادر، شال و کلاه تولید می‌کنند و اذعان دارند که در صورت حمایت دولت و جذب سرمایه‌‌گذار، بسیاری از محلی‌ها که به علت نبود زیرساخت‌های صنعتی در این ولایت بیکار هستند، به سرکار بازمی‌گردند.

دولت افغانستان باوجود حمایت جامعه بین‌المللی، در ایجاد مشاغل پایدار برای مردم محروم این کشور توفیقی نداشته‌ است. شهرک‌های صنعتی به‌صورت گسترده تعطیل هستند و سرمایه‌گذاران به علت نبود امنیت و وجود فساد اداری در حال خروج از این کشور هستند.

افغانستان سندیکاهای کارگری و کارفرمایی مستقل، قوی و متمرکز ندارد. این امر موجب شده است که کارگران در برابر دولت ابزار چانه‌زنی و چتر حمایتی فراگیری نداشته باشند. در این شرایط دولت هم خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند. 

کد N1839692

وبگردی