آفتاب

مرگبارترین حیوانات آمریکا کدامند؟

مرگبارترین حیوانات آمریکا کدامند؟

همشهری آنلاین: زمانی که سخن از حیوانات مرگبار به میان می‌آید، بیشتر افراد روی حیواناتی مانند مار، کوسه، شیر یا خرس متمرکز می‌شوند، اما این روند از نظر آماری در مورد آمریکا نادرست است.

براساس گزارش ساينس الرت، بررسي‌هاي جديد از آمار مرگ و مير انسان‌ها به واسطه عوامل حيواني در آمريكا نشان مي‌دهد كه حيواناتي كه منجر به مرگ انسان‌ها مي‌شوند،‌ از اعضاي جامعه وحشي و درنده جانداران قرار ندارند.

به گفته جارد فورستر از دانشگاه استنفورد كه مرگ و ميرهاي انساني ناشي از حمله حيوانات را در بازه زماني 2008 تا 2015 در آمريكا مورد بررسي قرار داده‌است، داده‌هاي مركز پيشگيري و كنترل بيماري آمريكا نشان مي‌دهد در واقع عامل بيشتر مرگ و ميرها حيوانات درنده‌اي مانند شيرهاي كوهي، خرس‌ها و يا كوسه‌ها نيستند.

از اين رو، اگرچه مهم است افرادي كه با حيات‌وحش سروكار دارند بدانند در حين مواجه شدن با حيوانات وحشي بايد چه واكنشي نشان دهند، اما به طور كلي خطري كه از سوي حيوانات وحشي متوحه انسان‌ها است بسيار كم است.

صرف‌نظر از حشرات بالدار و نيشدار كه رتبه دوم جانداران مرگبار در آمريكا را دارند، مرگبارترين حيوانات در اين كشور حيوانات خانگي هستند‌، حيواناتي كه با انسان‌ها و در اطراف محل سكونت آنها زندگي مي‌كنند.

حيوانات مزارع،‌به ويژه اسب‌ها و گاوها اصلي‌ترين قاتلان انسان در طبيعت به شمار مي‌روند (در آمريكا) تا اندازه‌اي كه در مدت زمان بررسي شده، جان 576 نفر را گرفته‌اند و اين يعني 72 مرگ در سال. سگ‌ها با آمار مرگ 272 در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. همچنين اين تحقيق نشان مي‌دهد آمار مرگ و مير كودكان زير چهار سال توسط سگ‌ها دو برابر آمار مرگ و مير گروه آسيب‌پذير ديگر،‌افراد بالاي 65 سال و چهار برابر مرگ و مير در ديگر گروه‌هاي سني است.

اگرچه سگ‌ها در آمريكا در دسته حيوانات مرگبار قرار دارند،‌ اما ميزان كشندگي آنها به پاي حشرات سمي بالدار از خانواده پرده‌بالان نمي‌رسد و در اين خانواده زنبور سرخ،‌زنبور وحشي و زنبور اصلي‌ترين قاتلان انسان به شمار مي‌روند. نيش اين حشرات در دوره زماني بررسي شده 478 نفر، 60 نفر در سال را به قتل رسانده‌است.

در دوره زماني كه سگ‌ها جان 272 نفر را در آمريكا گرفته‌اند، 49 نفر به دليل گزش عنكبوت‌ها و 48 نفر در اثر گزش مار يا مارمولك جان خود را از دست داده‌اند و جانداران دريايي از جمله كوسه‌ها جان 13 نفر را گرفته‌اند. همچنين در همين دوره زماني تنها دو نفر دراثر گزش عقرب كشته شده‌اند.

کد N1839172

وبگردی