آفتاب
رئیس سازمان میراث فرهنگی:

سازمانی حق سرپیچی از قانون حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی را ندارد

سازمانی حق سرپیچی از قانون حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی را ندارد

مونسان درباره توافق با تأمین اجتماعی جهت پرداخت بیمه هنرمندان گفت: قانون حمایت از صنایع‌دستی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده و هیچ سازمانی نمی‌تواند از آن سرپیچی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر مونسان امروز ۱۵ اسفندماه طی بازدید از بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و در جمع خبرنگاران همزمانی این نمایشگاه با سومین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر ایران را اتفاق مثبت و خوشایندی دانست و افزود: همزمان شدن این دو نمایشگاه با یکدیگر ظرفیت‌های روستائیان ما را به لحاظ اقتصادی نشان می‌دهد. از گذشته هم همینطور بوده و روستائیان ما در تولید صنایع دستی و همچنین فعالیت‌های اقتصادی توان بالایی داشته‌اند. در حال حاضر دولت هم توجه ویژه‌ای به اشتغال در روستاها و کسب و کارهای کوچک روستائی دارد تا آنجا که در حال حاضر نه تنها جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شده، بلکه بسیاری از جوانان تحصیلکرده از شهر به روستا می‌روند تا برای خود کسب و کاری راه بیندازند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری به رشد صادرات فرآوردهای دستی اشاره و بیان کرد: در حال حاضر صادرات ما به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است. صادرات چمدانی ما هم ۲۵۰ میلیون دلار است. فروش داخلی ما در حوزه صنایع‌دستی هم به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این اقتصاد کوچک در شهرها و روستاهای ما به واسطه صنایع دستی ایجاد شده است پس لازم است دولت توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشد، جوانان هم از طرح‌های جدید استفاده کنند و بازار جهانی را نادیده نگیرند. همه این مسائل باعث رونق مضاعف صنایع دستی می‌شود تا آنجا که پیش بینی ما این است که میزان صادرات صنایع دستی تا پایان سال جاری به ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

مونسان توجه به صنایع‌دستی را، توجه به برقراری عدالت اجتماعی دانست و افزود: توجه دولت به صنایع دستی به توزیع یکنواخت درآمد، رونق اقتصادی شهرها و روستاها و برقراری عدالت اجتماعی می‌انجامد. ضمن اینکه صنعت گردشگری باید به حمایت صنایع دستی بیاید. چرا که همنشینی این دو صنعت با یکدیگر به رونق بیشتر اقتصادی کمک می‌کند. در حال حاضر روستائیان به فرآورده‌های دستی خود و همچنین موضوعی با عنوان بوم گردی توجه ویژه دارند، از این رو دولت قرار است در سال ۹۷ و در قالب طرح اشتغال روستائی به این درآمدهای کوچک و همچنین به فرآورده‌های دستی توجه بیشتر و بهتری داشته باشد.

معاون رئیس جمهور به قانون حمایت از صنایع دستی اشاره و بیان کرد: خوشبختانه این قانون به تصویب مجلس رسیده و رئیس جمهور آن را ابلاغ کرده است. در این قانون به موضوعات حمایتی خوبی اشاره شده که از آن میان می‌توان به بیمه استادکاران و صنعتگران توجهت کرد.

مونسان در پاسخ به اینکه آیا مشکل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با پرداخت حق بیمه هنرمندان صنایع دستی حل شده یا نه، بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی باید به رفع مشکلات بپردازد چرا که قانون حمایت از هنرمندان تصویب و ابلاغ شده و هیچ سازمان و نهادی نمی‌تواند از قانون مصوب سرپیچی کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به ورود اجناس چینی اشاره و بیان کرد: من نمی‌دانم این اجناس با کدام مجوز وارد ایران می‌شوند. اصلاً ورود صنایع دستی چینی به کشوری که خود رتبه سوم جهان را در زمینه فرآورده‌های دستی دارا است چه معنا و مفهومی‌دارد.

وی همچنین درباره استعفای بهمن نامورمطلق معاون پیشین صنایع دستی گفت: به هر حال پس از مدتی باید از ایده‌های جدید و حضور افراد تازه بهره برد.

کد N1838942

وبگردی