آفتاب

نتانیاهو: عربستان حریم هوایی خود را به روی ما باز کرد

نتانیاهو: عربستان حریم هوایی خود را به روی ما باز کرد

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که عربستان به خطوط هوایی هند اجازه پرواز در آسمان این کشور، از مبدا و به مقصد تل‌آویو را داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته –دوشنبه- گفت که عربستان سعودی به شرکت هواپیمایی هند (ایر ایندیا) اجازه استفاده از حریم هوایی این کشور برای پرواز از مبدا و به مقصد تل‌آویو را داده است.

هیچ یک از مقام‌های عربستان سعودی یا هواپیمایی هند این خبر را تایید نکرده‌اند.

نتانیاهو در حین یک مکالمه کوتاه با خبرنگاران اسرائیلی در واشنگتن و پس از دیدارش با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا این خبر را اعلام کرد.

عربستان، اسرائیل را به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسد اما برداشته شدن محدودیت استفاده از حریم هوایی این کشور برای اسرائیل پس از ۷۰ سال، بیانگر باز شدن فضای روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی است. اسرائیل و عربستان به عنوان متحدان آمریکا هردو در قبال نفوذ ایران در منطقه نگران هستند.

شرکت هواپیمایی هند ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که در نظر دارد سه پرواز در هفته به تل‌آویو و از مسیر هوایی عربستان راه‌اندازی کند. با این وجود شرکت هواپیمایی ریاض در همان زمان اعلام کرد که اجازه این کار را به هند نمی‌دهد.

شرکت هواپیمایی اسرائیل در هفته چهار پرواز به بمبئی هند دارد اما این پروازها از مسیر جنوبی اتیوپی و سپس به سمت شرق و هند حرکت می‌کنند و طول پرواز برای عدم عبور از حریم هوایی عربستان هفت ساعت طولانی‌تر می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که مسیر جدید عبور از آسمان عربستان احتمالا مدت زمان پرواز را دو ساعت کاهش می دهد.

کد N1838877

وبگردی