آفتاب
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش:

شادی و نشاط مدارس در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی دارد

شادی و نشاط مدارس در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی دارد

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: امروز شادی و نشاط مدارس و تمرکز بر روش های غیرمستقیم می تواند در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرزاد حمیدی در نشست تخصصی آموزشی توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد گفت: راهبرد اول ما در بحث پیشگیری از اعتیاد در مدارس، توانمندسازی مدارس بر اساس خانواده و محله و توانمندسازی دانش آموزان در متوسطه اول که شامل پیشگیری است که آن را پیگیری می کنیم و به نظر می رسد باید والدین پیش دبستانی و دبستانی را نیز در این راستا آموزش بدهیم تا از مقطع ابتدایی والدین در این حوزه توانمند شوند.

وی ادامه داد: راهبرد دوم ما تلفیق روش های پیشگیری است. ما سه عنوان کتاب برای سه مقطع تحصیلی آماده کرده ایم که امروز ۱۸۰ هزار جلد کتاب چاپ شده و سعی می کنیم این تیراژ را به نقطه ای برسانیم که هر معلم یکی از آن را داشته باشد. این سه کتاب را در دوره ابتدایی متوسطه اول و متوسطه دوم تدوین کرده ایم.

وی بیان کرد: با توجه به اقتضائات هر دوره، درس نامه هایی تدوین شده و پیش بینی شده ابتدا توسط معلم های محبوب در مدارس این دروس به دانش آموزان آموزش داده شود و در فاز دوم همه معلمان مکلف به تدریس این سرفصل ها  می شوند.

حمیدی با بیان اینکه امروز شادی و نشاط مدارس و تمرکز بر روش های غیر مستقیم می تواند در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی ایفا کند، اظهار کرد: علت اصلی رفتن به سمت مواد مخدر لذت جویی است و بحث هایی مانند تفنن و کنجکاوی مقام های پایین دارد. عموما لذت جویی و یا شکنندگی دانش آموز باعث می شود آنها به این سمت بروند.

وی گفت: ما با بحث تقویت تربیت بدنی تلاش می کنیم به شکل تلفیقی این مساله را حل کنیم. در حوزه روش های غیرمستقیم، فعال بودن بسیار مهم است. امروز کسی که ورزش می کند سیگار نمی کشد. 

نرخ پوشش دانش آموزان از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است

وی همچنین راهبرد سوم آموزش و پرورش در این عرصه را گسترش نرخ پوشش بیان کرد و گفت: ما نرخ پوشش دانش آموزان را از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد رساندیم و نهضت فرهنگی اجتماعی پیشگیری نیز راهبرد بعدی ماست.  بسیاری از این راهبردها نیز  با همکاری و هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر عملیاتی می شود.

حمیدی اضافه کرد: ما باید همکاری درون سازمانی را ایجاد کنیم و در این راستا از همه ظرفیت های آموزش و پرورش از جمله بخش حراست و امور پرورشی و همه معاونت ها سود بردیم و از یک انسجام لازم برخوردار شدند و همه بخش ها در واقع مدار شدند.

وی گفت: در کنارش ما نیاز داشتیم ماتریس همکاری برون سازمانی را شکل بدهیم که در قالب طرح نماد ۱۲ ارگان در کنار هم قرار گرفتند تا ذی سهمان در حوزه پیشگیری و مداخلات کارهایی پیش ببریم.

حمیدی گفت: نظام مراقبت دانش آموزان یا نماد با جدیت پیگیری می شود. تا کنون ۳۸ هزار مدرسه به طور دقیق اطلاعات مدرسه خود در حوزه آسیب اجتماعی را وارد سامانه کردند و 
امروز می دانیم کدام مدرسه در کدام منطقه کدام آسیب در درجه اول یا دوم است.

وی اظهار کرد: ما ۶۴ برنامه،  ۴۰ ابزار غربالگری و ۳۲ بسته خدمات پیش بینی کردیم که دستاوردهای طرح نماد است و در ۶ استان به شکل پایلوت اجرا می شود.

حمیدی با بیان اینکه برای نخستین بار در حوزه مداخله ورود کرده ایم و اورژانس اجتماعی را هم در طرح نماد راه اندازی کردیم. سعی کردیم سرعت داشته باشیم و البته چالش هایی نیز داشتیم که امیدواریم با سرعت در راستای بهبود اوضاع حرکت کنیم.

کد N1838695

وبگردی