آفتاب

چگونه شاعرانی که از رهایی و آزادی می‌سرودند خودشان مستبد بوده‌اند

چگونه شاعرانی که از رهایی و آزادی می‌سرودند خودشان مستبد بوده‌اند

کتاب «ایدئولوژی و ادبیات (بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ)» نوشته محمدهاشم اکبریانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «ایدئولوژی و ادبیات (بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ)» نوشته محمدهاشم اکبریانی توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

این کتاب در چارچوب مقاله‌هایی که در چارچوب جامعه‌شناسی ادبیات، بررسی می‌کند که چگونه که بخش بزرگی از اندیشه‌های شاعرانی که رهایی و آزادی و جامعه‌ی آرمانی را می‌سرودند و در برابر استبداد قرار داشتند، خودشان عمیقاً مستبد و مبتنی بر تمرکزگرایی بوده‌اند.

«ایدئولوژی و ادبیات (بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ)» ۱۶ فصل دارد و «جزم‌اندیشی حافظ و مولوی» ،«قهرمان شعرهای فروغ»، «شاعری که از عقل می‌ترسد» و «اندیشه شریعتی» از جمله فصل‌های کتاب هستند.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:

«شعر، به عنوان بستری که بخش بزرگی از اندیشه‌های ایرانی در آن جاری شده و به نمایش درآمده، از ابتدا دو شاخه را شاهد بوده است؛ شاخه‌ای که بنای آن تمرکزگرایی در اندیشه و عمل بوده و شاخه‌ای که بر تکثر تکیه داده است. این دو جریان از گذشته‌های دور شکل گرفته و در شعر معاصر خود را نمایان ساخته است.

کتاب «ایدئولوژی و ادبیات» شامل مقاله‌هایی است که در چارچوب جامعه‌شناختی ادبیات سعی دارد نشان دهد بخش بزرگی از اندیشه‌های شاعرانی که از رهایی و آزادی و انسان متعالی و جامعه آرمانی سخن می‌گفتند و در برابر استبداد قرار داشتند، خود عمیقا و مبتنی بر تمرکز گرایی بوده‌اند.»

در بخشی از کتاب نیز آمده است: شعر معاصر ایران نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و این بحث به میان می‌آید که نگاه شاعری چون شاملو، آن چنان که از شعرش برمی‌آید، نگاهی است ایدئولوژیک که وجوه تشابه فراوانی با اندیشه‌های عرفانی حافظ و مولوی دارد و به نوعی ادامه همان نگاه است.

کتاب «ایدئولوژی و ادبیات (بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ)» نوشته محمدهاشم اکبریانی در ۲۶۳ صفحه و به قیمت ۲۴۰۰۰ تومان توسط انتشارات مروارید منتشر شده است

کد N1838683

وبگردی