آفتاب

مافیای بنزین و خریداران ‌خودروسازی مخالف خودروی خارجی هستند / دولت اعلام کند واردات ممنوع است همه ما راحت شویم

مافیای بنزین و خریداران ‌خودروسازی مخالف خودروی خارجی هستند / دولت اعلام کند واردات ممنوع است همه ما راحت شویم

دادفر گفت: واردات دروازه ورود تکنولوژی است اما دولت و ما فیا می‌خواهند جلوی فعالیت تجاری وارد کنندگان را بگیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو آخرین تحولات این حوزه اقتصادی اعلام شد.

دادفر دبیر این انجمن با انتقاد از وضعیت واردات خودرو و رد شدن طرح دوفوریتی مجلس در روز گذشته اشاره کرد و گفت:  ۲۱۷ نفر ا ز نمایندگان طرح دوفوریتی برای بازگشت تعرفه‌ها به مدل سال قبل ارائه دادند اما ناگهان این طرح از دستور جلسه خارج شد و هنوز ما نمی‌دانیم که علت مسکوت ماندن آن برای چیست. از طرف دیگر دیوان عدالت اداری رای به توقف موقت اعمال تعرفه‌های جدید داده‌اند که آ‌ن هم توسط دولت اجرا نمی‌شود.

دادفر در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چه کسانی از این وضعیت سود می‌برند گفت: با توجه به اینکه تعرفه گمرگی افزایش پیدا می‌کند نمی‌توان گفت که صرفا دولت از این وضعیت نفع می‌برد بلکه دو مافیای بزرگ دیگر وجود دارند که از بالا بودن تعرفه‌ها استفاده می‌کنند و نفع آنها در این است که خودروی باکیفیت و خارجی وارد نشود.

وی ادامه داد: این کارتل‌ها که یک دهم هزینه آنها براورد با کل سرمایه واردکنندگان خودرو اعم از نمایندگی و یا اشخاص حقیقی است به دنبال آن هستند که جلوی ورود خودروی باکیفیت را بگیرند. یکی مافیای بنزین و دیگری خریداران خودروسازهای داخلی.

وی ادامه داد: اکنون ۱۲ ماه است که بازار را مهندسی می‌کنند و با توجه به اتفاقاتی که در حوزه واردات خودرو افتاده به راحتی آنها و قطعه‌سازان قیمت خودروی داخلی را گران کردند دیگری مافیای بنزین است که ضرر آنها در وجود خودروی کم مصرف است. کشور ترکیه هشت میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین دارد اما این رقم در کشور ما به ۸۲ میلیون لیتر می رسد حال اگر به ازای هر یک لیتر یک سنت پورسانت داده شود. می‌بینید که چه ثروت عظیمی وجود دارد.

دادفر تصریح کرد: اگر خودروی تویوتا کریوس وارد کشور نمی‌شد کسی می‌دانست هیبرید چیست؟ حتی در زمان واردات این خودرو برخی به دنبال دوشاخه برق برای شارژ آن بودند در واقع واردات دروازه ورود تکنولوژی است اما دولت و ما فیا می‌خواهند جلوی فعالیت تجاری وارد کنندگان را بگیرند و در طی سال هفته‌ای یک ضربه به ما زده‌اند.

وی ادامه داد:‌ رهبر انقلاب در آبانماه گفتند که اقتصاد نیاز به امنیت دارد اما ما امروز امنیت که نداریم هیچ بلکه به مرحله جنگ پارتیزانی رسیده‌ایم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: دولت متاسفانه صداقت ندارد و بایستی در رفتار خود با تاجران و واردکنندگان تغییر ایجاد کند چرا صریحا اعلام نمی‌کنند که ما واردات نمی‌خواهیم همانطور که سال‌های قبل جلوی واردات را گرفتند دیگر به کسی ضربه نمی‌خورد و ما نیز می‌رویم فکر دیگری می‌کنیم که نهایتا از کشور خارج می‌شویم.

 

 

کد N1838323

وبگردی