آفتاب

تحلیل ویژه از آمار گلزنی طارمی در ایران و آسیا

تحلیل ویژه از آمار گلزنی طارمی در ایران و آسیا

سومین بازی الغرافه قطر در لیگ قهرمانان آسیا موجب رویارویی مهدی طارمی با تیم الاهلی می‌شود؛ مهاجمی که فصل گذشته با پیراهن پرسپولیس در آسیا 7 بار گلزنی کرد.

به گزارش ایلنا و نقل از سایت رسمی AFC، الغرافه قطر با استخدام وسلی اسنایدر در ژانویه 2018 تیمش را تقویت کرد اما آنها برای حضور موفق تر در لیگ قهرمانان آسیا مهدی طارمی، مهاجم سابق پرسپولیس را خریدند.

در حالیکه ورود اسنایدر قدرت این ستاره را به تیم اضافه کرد، اما در مورد طارمی آنها برای اولین بار در بالاترین سطوح فوتبال آسیا استخدام کرد. هم برای باشگاه و هم برای کشور، چیزی که در طرف دوحه بود پیش نیاز بازگشت آنها به قهرمانی و حضور در جمع باشگاه‌های برتر قاره بود.

ستاره 25 ساله ایرانی سال درخشانی را پشت سرگذاشت؛ هشت بار گلزنی برای تیم ملی ایران که تنها سردار آزمون از او برتر بود. این بازیکن سطح بین المللی‌اش را در عرصه باشگاهی هم تکرار کرد و او جایزه بهترین گلزن لیگ برتر فوتبال ایران را در سال 2016-17 به دست آورد. 18 گل او به پرسپولیس کمک کرد تا به دهمین قهرمانی در لیگ ایران برسد. موفقیت این بازیکن بوشهری در اینجا متوقف نشد.

در سال 2017 تیم پرسپولیس بهترین بازی خود را در لیگ قهرمانان آسیا انجام داد و طارمی بخش مهمی از موفقیت آنها بود که ارتش سرخ به نیمه نهایی راه یافت؛ قبل از اینکه آنها توسط الهلال در بازی که طارمی به دلیل محرومیت فیفا غایب بود، از دور رقابت‌ها کنار بروند.

پس از اولین بازی پرسپولیس در گروه D با الهلال، مهدی طارمی کفش‌های گلزنی‌اش را پیدا کرد و به همراه وحید امیری به پیروزی 3 بر دو برابر الوحده کمک کرد. در بازی سوم مقابل الریان او تنها شش دقیقه برای گلزنی نیاز داشت اگرچه بازی با نتیجه سه بر یک به سود حریف قطری به پایان رسید. این مهاجم مرحله گروهی را با هت تریک برابر الوحده به پایان رساند.

درخشش طارمی با کنار رفتن پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی به پایان رسید و او با محرومیت چهار ماهه از سوی فیفا سال 2017 را به پایان رساند. این شانس برای مهاجم ایرانی وجود دارد که دوباره برابر الاهلی گلزنی کند.

در این فصل او به همراه الغرافه پا به لیگ قهرمانان گذاشته و اولین گلش را در دقیقه 11 برابر الجزیره امارات به ثمر رساند. دو گل دیگر برابر تراکتورسازی موجب شد مهاجم 187 سانتی متری با بغداد بونجاح در کورس باشد. موفقیت او تنها در آسیا نبوده؛ طارمی برای الغرافه در لیگ هم یک گل زده و دو پنالتی هم گرفته است.

سه گل طارمی در این فصل آسیا از 7 شوت او حاصل شده؛ در سال 2017 طارمی هر 125 دقیقه یک بار گلزنی کرده بود اما امسال هر 60 دقیقه موفق به یک گل شده است. اگر او بتواند این میزان را حفظ کند و به الغرافه کمک کند تا مرحله دوم، جایزه بهترین گلزن این تیم باشد.

مقایسه عملکرد طارمی در سال 2017 و 2018 

کد N1838158

وبگردی