آفتاب

درآمد یک خانوار کارگری۶۷ درصدی است/دستمزد فعلی کفاف ۱۳ روز یک خانوار کارگری را می‌دهد

درآمد یک خانوار کارگری۶۷ درصدی است/دستمزد فعلی کفاف ۱۳ روز یک خانوار کارگری را می‌دهد

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور با بیان اینکه خانه کارگر یک تشکیلات صنفی و سیاسی است، گفت: ۹۰ درصد فعالیت این تشکل کارگری صنفی و ۱۰ درصد آن سیاسی‌ست.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی در مراسم معارفه دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان افزود: خانه کارگر؛ کار سیاسی را برون‌سپاری کرده و اساس کار ما صنفی و خدماتی است. خدمت در حوزه‌ آموزش و مطالبات کارگری، مقررات مربوط به حقوق کارگر و حوزه‌ تأمین اجتماعی از وظایف اصلی و صنفی ماست.

وی افزود: اصل بر کار و خدمات صنفی فراجناحی‌ست و توجه زیاد به امر سیاسی باعث می‌شود که جنبه‌های صنفی آن به حاشیه رود.

صادقی گفت: زنجان باید خیلی جلوتر از سایر استان‌ها بود ولی در طی این سال‌ها عقب افتاده و ما انتظار داریم دبیر جدید خانه بر حسب توانمندی و ارتباطات خوبی که دارند این فاصله را جبران کنند.

معاون دبیرکل خانه کارگر با بیان این‌که رؤسای تشکل‌های کارگری عضو هئیت اجرایی خانه کارگر محسوب می‌شوند، اظهار کرد: اعضای هیئت اجرایی خانه کارگر از گرایش‌های مختلف سیاسی است و هر کسی با هر گرایش سیاسی باید در این مجموعه حضور داشته باشد.

صادقی اظهار کرد: امیدوارم دبیر خانه‌ کارگر استان، ترکیب هیئت اجرایی را به‌گونه‌ای بچینند که خروجی آن به نفع جامعه‌ کارگری باشد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش صنفی خانه کارگر، اضافه کرد: خانه کارگر در خط مقدم دفاع از منافع و مطالبات کارگران است.

وی ادامه داد: همکاران ما در حوزه‌ بازنشستگان، شورای اسلامی کار، مجمع نمایندگان و انجمن‌های صنفی نباید تصور کنند خانه کارگر اندیشه‌های پدرسالارانه دارد. ما نقش پدری را اجرا می‌کنیم نه پدرسالارانه را، چراکه نقش پدرسالارانه بیش‌تر دخالت محور است.

صادقی با بیان اینکه امروز کارگران وضعیت مناسبی ندارند، گفت: این ناشی از تشتت‌هایی است که در تشکل‌های کارگری وجود دارد.

وی با بیان اینکه کارگران امروز دچار مشکلات زیادی شده‌اند و درآمدشان تنها کفاف ۱۳ روز  آنها را دریک ماه را می‌دهد، افزود: کسری در آمد یک خانوار کارگری۶۷ درصدی است، واگر  در تامین وتعیین دستمزد کارگران درست عمل می شد وضعیت اینگونه  نبود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز دستمزد کارگران واقعی نیست و تورم واقعی محاسبه نمی‌شود و این عدم محاسبه موجب بحران  اقتصادی در آینده‌ خواهد شد.

به گفته صادقی، اندیشمندان و اقتصاددانان دولت باید با تمهیداتی وضعیت معیشتی کارگران را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان برعکس اصول‌گرایان، اهل مشورت هستند، گفت: ما در سال۸۱تا۸۳ پیمانی با آقای حسینی (وزیر کار وقت) بستیم و در این پیمان ۲۱ درصد شکاف درآمدی و هزینه‌ای را در نظر گرفته و برایش زمان تعریف کردیم که در یک بازده‌ زمانی ۴ ساله، ۵.۳ دهم به اضافه‌ تورمی که اعلام می‌شود، به مزد کارگران اضافه شود، این موضوع بعد از روی کار آمدن مجلس هفتم و دخالت آقای حداد عادل از حیز انتفاع ساقط شد. حداد عادل با چوب کنترل قیمت‌ها، مزد را منجمد کرد. در ادامه دولت احمدی‌نژاد هم آمد در حوزه‌ دستمزد به جای استدلالات علمی و عمل بر مبنای آن، ذوقی تصمیم گرفت و در نهایت این تصمیم در اواسط سال ۸۵ متوقف و دوباره به وضعیت فریز دستمزدها برگشت.

صادقی تصریح کرد: امروز هم باید بدانیم که مزد نسبت به تورم ۶۳ درصد عقب افتاده است، یعنی ما ۳۰ روز کار می‌کنیم و ۲۷ درصد مزد واقعی را می‌گیریم و اگر تدابیر و تمهیداتی برای متعادل کردن این نسبت‌ها اندیشیده نشود دچار بحران خواهیم شد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در سال ۲۰۱۲ اقتصادانان بی‌طرف به دولت چاوز پیشنهاد دادند، برای جلوگیری از وقوع بحران دستمزدها را واقعی کند. چاوز این کار نکرد و وضعیت‌شان شده آن چیزی که امروز هست.

صادقی افزود: اگر این کار را نکنیم ما هم مانند کشورهای ونزوئلا، شوروی سابق و یونان و... می‌شویم مگر اینکه بخواهیم با تمهیداتی از این وضعیت رهایی یابیم.

وی افزود: از طرفی هم مردم ما مثل مردم یونان نیستند که بخواهند از کاهش بیست سی درصدی حقوق‌شان چشم‌پوشی کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: وظایف تشکیلات خانه کارگر این است که به نظام اقتصادی و نظام اداری و سیاسی کشور جهت بدهد. ما باید برای جلوگیری از خطرات از مکانیزم بازدارنده استفاده کنیم، مکانیزم بازدارنده هم واقعی کردن مزد و تورم است درحالیکه ما منکر تورم می‌شویم و به تبع آن مزد واقعی را هم اعمال نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه فرسایشی که به طبقه‌ کارگر مستولی شده نظام سیاسی کشور را به چالش می‌کشد، تأکید کرد: نباید کارگران دچار فقر اقتصادی شوند در این صورت تبعات آن روی صندوق‌های بازنشستگی اثر گذاشته و به تبع آن نیز تأمین اجتماعی در وضعیت قرمز گرفتار می‌شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی که به تعداد ۲ میلیون ۲۲۰ هزار نفر بازنشسته خدمات بازنشستگی ارائه می‌کند، امروز وضعیت خوبی ندارد.

وی افزود: این سازمان در سال جاری ۱۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد، سال آتی ۳۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. ما نیاز به اصلاحات سیستماتیک داریم تا سازمان تأمین اجتماعی را از آسیب‌پذیری خارج کنیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه خانه کارگر یک تشکل مستقل کارگری است، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دو میلیون و ۲۲ هزار نفر عضو خانه کارگر کشور هستند که هم‌اکنون دارند در زمینه‌های مختلف آموزشی، رفاهی و خدمات دریافت می‌کنند.

کد N1837315

وبگردی