آفتاب

افشاگری مامور سیا از عملیات محرمانه آمریکا در ایران/ جزییات «عملیات مرلین»

افشاگری مامور سیا از عملیات محرمانه آمریکا در ایران/ جزییات «عملیات مرلین»

یک وبسایت خبری مستقل آمریکایی گزارشی از جزییات یک پرونده تاریخی جاسوسی و اطلاعاتی سازمان سیا در ایران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش آمریکا بر پایه اطلاعاتی ساختگی، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای در سال ۲۰۰۱ محکوم کرده است.

به گزارش ایلنا، کانیسورتیوم نیوز که یک وبسایت خبری مستقل آمریکایی است، در گزارشی جزییات یک پرونده تاریخی جاسوسی و اطلاعاتی سازمان سیا در ایران را منتشر کرد.

این گزارش به آزادی جفری استرلینگ یکی از ماموران سازمان سیا که دو سال پیش به جرم افشای عملیات محرمانه سیا موسوم به عملیات مریلن به زندان افتاده بود، اشاره کرده و نوشت: جفری استرلینگ مامور ویژه سازمان سیا سال ۲۰۱۵ به جرم افشای جزییات عملیات به جیمز ریزن خبرنگار نیویورک تایمز به زندان افتاد. در تفهیم اتهام او گفته شده بود که افشای این عملیات به یک خبرنگار به امنیت آمریکا آسیب زده بود. جزییات این پرونده این بود که ایران در حال کار روی ساخت سلاح هسته‌ای است. این بخشی از یک ماموریت محرمانه در سازمان سیا بود.

در این گزارش آمده است که شواهد موثق نشان می‌دهد هیچ نیازی به عملیات مرلین نبوده و وجود یک عملیات مخفیانه سیا به خودی خود تاثیر منفی بر ارزیابی‌های آمریکا درباره این پرونده داشته است. ارزیابی‌های اولیه اطلاعات ملی آمریکا در مورد موضوع ایران در سال ۲۰۰۱ نشان می‌داد ایران برنامه ساخت سلاح هسته ای داشته است. این ارزیابی ها نتیجه مداخلات جیمز پاویت معاون رییس عملیات‌ها بود که نقش بیشتری نسبت به دیک چینی معاون رییس جمهور وقت در مورد ارزیابی‌های مربوط به وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق سال ۲۰۰۲ داشت.

این گزارش رابطه بین عملیات سیا و تحلیل‌های اطلاعاتی است که نشان می‌دهد پاویت، تحلیل‌های اطلاعاتی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران در اواخر سال ۱۹۹۹ برای گرفتن مجوز از کلینتون  به منظور کلید زدن عملیات مرلین از خودش ساخته است.

نویسنده این گزارش، داستان عملیات مرلین و سرکوب اطلاعات حیاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران را  نمی‌توان بی‌ارتباط به رابطه نزدیک پاویت و جرج تنت رییس سازمان سیا وقت دانست.

او در مورد نزدیکی این رابطه می‌گوید که دوستی او با تنت به اندازه‌ای بود که یک روز بعد از بازنشستگی تنت از سازمان سیا در سال ۲۰۰۳ پاویت نیز خود را بازخرید کرد. پاویت به محض این‌که در سال ۱۹۹۳ در مرکز عدم گسترش سلاح هسته ای سیا مشغول شد، ایده ایجاد یک اداره عملیات  را طرح کرد. او پیشنهاد داد که این اداره جدید باید صلاحیت جمع‌آوری اطلاعات و اجرای عملیات‌های محرمانه را در ارتباط با عدم گسترش سلاح هسته‌ای با استفاده از ماموران مخفی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، به محض اینکه تنت در سال ۱۹۹۵ به عنوان رییس سازمان سیا انتخاب شد، پاویت نیز سازمان جدایی برای عملیات تحت عنوان بخش مبارزه با گسترش سلاح به دست آورد و در آنجا عملیات‌هایی را علیه ایران کلید زد. این رابط سیا از برنامه‌ای در ژانویه ۱۹۹۷ خبر داد که در این برنامه مهندسان سلاح هسته‌ای شوروی سابق برای دسترسی عملیاتی به ایران استخدام شدند. این رابط سیا افشا کرده که این کار با هدف جمع‌آوری اطلاعات از برنامه هسته‌ای ایران انجام شده بود. این عملیات در حالی کلید خورد که آژانس اطلاعات ملی آمریکا هیچ سندی دال بر کار کردن ایران روی بمب اتم نداشت.

در حال تکمیل....

 

 

کد N1837281

وبگردی