آفتاب

جایزه سرآمدی نفت برگرفته از مدل کیفیت اروپاEF است

جایزه سرآمدی نفت برگرفته از مدل کیفیت اروپاEF است

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: برای جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت از مدل EFQM استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب‌‌الله بیطرف در نخستین دوره جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت، گفت: در سه دهه اخیر در بسیاری از کشورها، الگوهای تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب‌و‌کار، به‌عنوان ابزار مؤثر برای سنجش میزان استقرار سیستم‌های مورد نیاز سازمان‌ها و ارزیابی عملکرد آنها به کار گرفته شده‌اند.

وی افزود: به‌کارگیری این الگوها به سازمان به‌ویژه مدیریت آنها کمک می‌کند تا موقعیت خود را درباره چگونگی و کیفیت انجام فعالیت‌ها، میزان موفقیت سازمان در شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها و اجرای پروژه‌های بهبود، ارزیابی و عملکرد خود را با دیگر سازمان‌ها و به‌ویژه با بهترین‌ها مقایسه کنند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تصریح کرد: در سال‌های اخیر در کشور ما با تکیه بر این الگوها، جوایزی در سطح بخشی/ دستگاهی یا ملی ایجاد شده‌اند که محرک سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها در ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، رشد و تعالی آنها شده است.

به گفته بیطرف، در سطح ملی، جایزه ملی کیفیت و جایزه ملی بهره‌وری و در سطح بخشی، چند جایزه از جمله جایزه تعالی صنعت پتروشیمی، جایزه سرآمدی وزارت دفاع، جایزه سرآمدی سایپا و... ایجاد شده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت گفت: با هدف‌گیری نتایج مورد انتظار از برگزاری جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت و سابقه پیشاهنگی صنعت نفت در رویکردهای نو مدیریتی و اثربخشی سازمانی، به‌ویژه دیدگاه‌های مهندس زنگنه، وزیر نفت، این جایزه در سطح وزارت نفت ایجاد و امسال نخستین دوره آن برگزار شد و امروز برترین‌های وزارت نفت معرفی می‌شوند.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، الگوی کیفیت دمنیگ ژاپن،  الگوی کیفیت بالدریج آمریکا و مدل کیفیت (EFQM) اروپا را الگوهای مطرح تعالی برشمرد و گفت: در میان این سه مدل، الگوی کیفیت اروپا از نظر فراگیری و اثربخشی امتیازهای بیشتری دارد  و با توجه به مزیت‌های این الگو، برای جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت از مدل EFQM استفاده شده است.

بیطرف همچنین با اشاره به عملکرد شورای سیاست‌گذاری جایزه سرآمدی و بهبود مستمر مدیریت صنعت نفت در یک سال گذشته گفت: در نظام‌نامه جایزه سرآمدی وزارت نفت، وزیر محترم به‌عنوان رئیس جایزه، شورای سیاست‌گذاری مرکب از ۶ نفر از معاونان وزیر نفت و دبیرخانه جایزه در سطح وزارت نفت و همچنین چهار شورای هماهنگی جایزه در چهار شرکت اصلی با ریاست مدیران عامل شرکت‌های اصلی و دبیر جایزه شرکت، در سطح شرکت‌های اصلی و همچنین مجموعه ارزیابان ذی‌صلاح، ارکان جایزه سرآمدی و بهبود مستمر وزارت نفت را تشکیل‌ می‌دهند.

وی افزود: شورای سیاستگذاری جایزه وظیفه سیاستگذاری و نظارت عالی بر فرآیند برگزاری و چگونگی انجام مراحل مختلف جایزه را به عهده دارد و در سال ۱۳۹۶ دو جلسه برگزار کرد.

معاون  امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به اهم اقدامات شورای سیاست‌گذاری در یک سال گذشته گفت: این اقدام‌ها شامل تصویب برنامه زمانی اقدام‌های اجرایی دوره نخست جایزه، تصویب سهمیه سالانه چهار شرکت اصلی برای حضور در جایزه صنعت نفت، بررسی نتایج حاصل از ارزیابی‌های انجام گرفته و تصویب هزینه ثبت نام جایزه و انجام گردش مالی مربوطه در چارچوب مقررات مالی شرکت ملی نفت ایران بوده است.

شرکت‌های گاز استان اصفهان و مازندران، پتروشیمی‌های رازی، فجر، پارس، شیراز، مبین، پالایش نفت بندرعباس، پالایش گاز هاشمی نژاد و شرکت نفت و گاز پارس تندیس بلورین نخستین جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت را دریافت کردند.

کد N1836938

وبگردی