آفتاب

همکاری با آلمان با هدف تحول در نظام آموزش‌های مهارتی توسعه می‌یابد

همکاری با آلمان با هدف تحول در نظام آموزش‌های مهارتی توسعه می‌یابد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار امیدواری کرد: در اجرای پروژه همکاری سه‌جانبه این سازمان با اتاق ایران و بنیاد آموزش و مهارت آلمان بتوانیم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نظام آموزش مهارتی را در کشور متحول کنیم.

به گزارش ایلنا، سلیمان پاک سرشت در نشست امضای این توافق نامه همکاری سه‌جانبه گفت: سابقه همکاری­های بین دو کشور ایران و آلمان در حوزه آموزش‌­های مهارتی بسیار طولانی است و ما در مرحله توسعه همکاری‌ها قرار داریم.

پاک سرشت در ادامه گفت: هنوز هم آثار مثبت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای 18 ماهه، طرح مشترک ایران و آلمان که در گذشته در ایران اجرا شده بود، در حوزه آموزش­‌های مهارتی ما آشکار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همکاری که ما امروز آغاز می‌­کنیم دو وجه اساسی دارد که وجه اول آن همکاری تازه‌تری در حوزه آموزش­‌های مهارتی محسوب می­‌شود و اخیراً این همکاری بیشتر شده است.

وی اظهار داشت: ما به عنوان یک راهبرد اساسی ایفای نقش بخش خصوصی را دنبال می کنیم و باور داریم که آموزش‌­های مهارتی بدون نقش مؤثر بخش خصوصی اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

پاک سرشت افزود: دومین ویژگی همکاری مجدد و نزدیک با شرکای آلمانی و استفاده از تجارب اخیر آنها در شکل دهی الگوهای عمومی ارتباط بین آموزش­‌های مهارتی و بخش خصوصی است.

رئیس این سازمان تصریح کرد: در واقع سالیان اخیر الگوی دوال در کشور­های مختلف و متناسب با ویژگی عمومی آن کشورها اعمال شده است.

وی گفت: همکاری ما در دوره اخیر بر الگوسازی در کشور متمرکز است و این فرصت را در شرایطی که آمادگی این همکاری از جانب آنها بسیار بیشتر از قبل است، خواهیم داشت.

پاک سرشت گفت: در این راستا تجارب کشورهای متعددی را بررسی کرده‌ایم و در چند سال گذشته فعالیت‌های پژوهشی در راستای مطالعه تجربه‌های تشویقی آموزش مهارتی در کشور انجام شده است.

 وی افزود: باور داریم یکی از پیشرفته‌ترین الگوهای آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در آلمان مستقر شده و می‌تواند، الگوی خوبی برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار امیدواری کرد که در اجرای این پروژه همکاری بتوانیم آموزش‌ها و نظام آموزش مهارتی را در کشور متحول کنیم.

وی تأکید کرد: اولین محور، همکاری نزدیک با بخش خصوصی است که تاکنون همکاری با الگویی روشن با بخش خصوصی نداشتیم و تلاش می‌کنیم که در پایان این پروژه بتوانیم به یک الگوی روشنی برای این همکاری‌ها برسیم.

پاک سرشت گفت: همچنین انتظار می‌رود که بتوانیم به روشنی در حوزه آموزش‌های مهارتی، نظام یا سازماندهی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ساختار آموزش‌های مهارتی به دستاوردهایی برسیم.

وی افزود: هرچند این موضوع در توافق فعلی به روشنی اشاره نشده است اما تمایل داریم در آن مسیر هم حرکت کنیم و ببینیم  که ساختار ارائه آموزش‌ها، مدیریت آموزش فنی و حرفه‌ای در ایران چه تغییراتی باید کند تا به اهداف مورد انتظار برسیم.

پاک سرشت گفت: نتیجه این دو اتفاق این خواهد بود آموزش‌های واقعی و مبتنی بر محیط کار را افزایش خواهیم داد و انتظار داریم که اثربخشی این آموزش در کاهش نرخ بیکاری در کشور بیشتر شود و در نهایت بتوانیم کارگاه‌هایمان را با این نوع همکاری و با روش و الگوهای مناسب مدیریت و تجهیز کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار امیدواری کرد که این پروژه به سرعت اجرایی و برنامه سال اول آغاز شود تا به زودی شاهد نتایج ملموس آن در حوزه آموزش و اشتغال باشیم.

پاک سرشت در خاتمه گفت: ضمن تشکر از اتاق بازرگانی امیدوارم که این همکاری‌ها توسعه و گسترش پیدا کند و در حوزه‌های جدیدی وارد همکاری شویم.

کد N1836769

وبگردی