آفتاب

گردهمایی آثار هنرمندان ایرانی در پاریس

گردهمایی آثار هنرمندان ایرانی در پاریس

آثار برگزیده جشنواره هنر ایران که مورخ ۳۰ بهمن در پاریس به نمایش درآمده بود، در تاریخ 13 اسفندماه پایان می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش آثار برگزیده جشنواره هنر ایران که مورخ ۳۰ بهمن در پاریس به نمایش درآمده بود، در تاریخ 13 اسفندماه پایان می‌یابد. این اتفاق با همراهیِ‌ گالری‌های علیها، هپتا، سیحون، نگارخانه ۲۶، ایده پارسی، خانه فرهنگ ایران در پاریس، موزه هنرهای معاصر تهران و پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی رخ داده است.

در طول این دوره از جشنواره هنر ایران از بین ۴۷۷ شرکت‌کننده جشنواره، ۲۸ نفر برگزیده شده‌اند. هر فرد می‌تواند یکی از آثارش را به دلخواه در تهران یا در پاریس برای نمایش ارسال کند. شرکت کننده‌های هر دوره از جشنواره در زمان داوری رزومه هنری خود را ارسال کرده‌اند ولی در بحث داوری به دلیل جوان گرایی جشنواره نظر به تنها رزومه هنرمند نبوده است و بیشتر سعی شده از خود اثر و برخورداری از استعداد ذاتی یک هنرمند حمایت بیشتری شود.

در بین شرکت‌کنندگان این دوره آثاری از سبک‌های مختلف نقاشی به چشم می‌خورد که اغلب در دنیای امروزی هنر مشابه دارند و به نظر می‌رسد با این آثار فاصله چندانی با هنر معاصر جهان نداریم؛ هرچند از نظر آکادمیک هیچگاه تدریس هنر مقدور نبوده است اما می‌توان اصول تصویربرداری و قلم‌زنی حرفه‌ای را در آثار جشنواره به سادگی یافت و این نشان از آگاهی هنرمند از خلق اثرش دارد. البته در زمان انتخاب آثار بحث سواد هنری و دیدگاه آکادمیک مطرح نیست و تنها ایده پشت این انتخاب، ارزش قرار گرفتن آثار روی دیوار یک گالری معتبر بوده است. متأسفانه به دلیل محدودیت در تعداد انتخاب بسیاری از آثار خوب دیگری که در بین آثار ارسال شده نمایان هستند با اختلاف امتیاز بسیار کمی در بین آثار برگزیده قرار نمی‌گیرند اما هر فرد حرفه‌ای واقف به هنر امروز که سری به آثار جشنواره بزند به راحتی می‌تواند آثار برگزیده هر دوره را جدا کند.

در بین آثار نقاشی این دوره مفهوم گرایی و شخصیت‌پردازی بیش از موارد دیگر به چشم می‌خورد و بدیهی بود که به همین نسبت خروجی برگزیدگان جشنواره هم به این سمت گرایش پیدا کند؛ سبک‌هایی که نشان از دقت هنرمند به عناصر مجاز وجودی به ازای سطح نگری با رسم تصویر گردید. همین طور برای اولین بار سعی شد حتماً آثاری که به روش دیجیتال خلق شده‌اند هم مورد داوری قرار گیرند، در بین واژگان فراخوان ذکر شده بود که سبک و موضوع آزاد است و میان رشته‌ها هم مادامی که عنصر نقاشی در آن‌ها رعایت شده باشد قابل ارائه هستند در بین آثار برگزیده دو اثر نقاشی یکی به سبک کاملاً دیجیتال و دیگری به سبک کلاژ به چشم می‌خورند که همچنان از توضیح عینه تصویر مقابل خود دوری کرده‌اند و به ترسیم آنچه در پس ذهن هنرمند از سوژه بوده است، پرداخته‌اند.

در بین برگزیدگان عکاسی هم می‌توان نگاه متفاوت هنرمندان که خارج از حیطه محبوب پسند پرتره بوده است را به صورت واضح دید، هنرمند اغلب به اتفاق داخل کادر ویزور خود توجه دارد تا به زیبایی بصری و رنگ و لعاب دوربین دیجیتال، شبیه به نگرش داوری بخش نقاشی، در عکاسی هم سعی شده بود تا به آثاری که در رویدادهای هنرهای تجسمی کمتر دیده می‌شوند مانند عکاسی تئاتر هم توجه شود، یا به مستندنگاری‌هایی اجتماعی که به دلیل فروش پایین‌تر کمتر مورد استفبال گالری‌داران قرار می‌گیرند. اما فتومونتاژ و photo manipulation هم همیشه در بین آثار هنرمندان برجسته دیده شده‌اند و واضح است که در خروجی جشنواره‌ای با نگرش هنر معاصر این سبک از آثار هم به چشم بخورد.

میانگین سنی هنرمندان شرکت کننده در این دوره ۲۹ سال است و اغلب هنر را سال‌ها به صورت حرفه‌ای دنبال کرده‌اند. در کل تعداد شرکت‌کننده‌های زیر ۳۰ سال جشنواره حدوده ۷۳ درصد از کل هست و در بین منتخبین جشنواره هم شرکت کننده‌های زیر سی سال ۲۰ نفر و بالای ۳۰ سال ۸ نفر هستند.

اسامی هنرمندان برگزیده این دوره در بخش نقاشی عبارت‌اند از:بهار مجد، زهیر حسین جواهری، ارشاد رفتاری، سمیه فعال محمدعلی، مهنوش پورحسینی اکبریه، احسان ضیا، نیلوفر محمدی فر، الهام قاسمی صوفلو، زهرا پرکاه، نیلوفر محمدی فر، سامان پاریزی، جواد محمدی صبا، بهاره غنیان، ملیحه غفوریان و مهری پور بزرگ لنگرودی.

هنرمندان برگزیده این دوره در بخش عکاسی نیز عبارت‌اند از:میلاد کارآموز، فراز حبیب الهیان، مهسا علافر، سهیلا مرادی، مهدی اوجاقی، سمیرا سلیمانی نژاد، مهدی ناظری، سپهر سهامی فرد، شورش مباشری، علی خاتم ساز، محمد پورنعمتی، پژمان دیانی، مرجانه پورحسین و آرزو صادقی نجف آبادی.

کد N1836718

وبگردی