آفتاب
علی اکبر فرازی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و کشورهای منطقه بالکان می‌توانند نیازهای دوجانبه یکدیگر را برآورده کنند

ایران و کشورهای منطقه بالکان می‌توانند نیازهای دوجانبه یکدیگر را برآورده کنند

سفیر اسبق ایران در کشورهای حوزه بالکان تاکید کرد: فرصت خوبی است تا با سفر محمدجواد ظریف به چهار کشور حوزه بالکان، روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما با کشورهای این منطقه بازبینی شود تا روابط دوجانبه در مسیر درستی قرار بگیرد.

علی اکبر فرازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به چهار کشور حوزه بالکان و اروپای شرقی گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه بالکان و شرق اروپا، روابطی ریشه‌دار و تاریخی بوده است.

مشکل عمده سیاسی میان ایران و کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی وجود نداشته است 

وی با یادآوری روابط دوستانه ایران و کشورهای حوزه بالکان اظهار داشت: قدمت روابط و عمق دوستی میان طرفین نشان دهنده این است که مشکل عمده سیاسی میان ایران و کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی وجود نداشته بلکه قرابت‌های زیاد فرهنگی میان طرفین حاکم بوده که موجب دوستی و صمیمت میان مردمان ایران و کشورهای این منطقه شده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: متاسفانه طی یک دهه گذشته به خاطر سرعت بالای تحولات در منطقه بالکان و مشغولیت‌های دستگاه دیپلماسی به امور دیگر، روابط طرفین دچار کم‌توجهی شد. 

سفر ظریف فرصت خوبی برای بازبینی روابط دوجانبه با کشورهای حوزه بالکان است

فرازی با بیان اینکه برخی از کشورهای حوزه بالکان هم‌اینک عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند و برخی از آن در حال طی کردن این روند هستند و برخی دیگر هنوز عضو این اتحادیه نشده‌اند، تصریح کرد: شاید تصور غلطی که وجود داشته این بوده است که چون این کشورها عضو اتحادیه اروپا شده‌اند، موضع‌شان صد در صد شبیه مواضع برخی از اعضای این اتحادیه است در حالی که هرچند کشورها مجبور به تبعیت در سیاست‌ها و تصمیمات کلان هستند اما همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در عرصه سیاست خارجی شبیه به یکدیگر نیستند و این مسئله نباید موجب دلسردی و ناامیدی ما از توسعه روابط با این کشورها شود.

وی با بیان اینکه فرصت خوبی است تا با سفر محمدجواد ظریف به چهار کشور حوزه بالکان، روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما با کشورهای این منطقه بازبینی شود تا روابط دوجانبه در مسیر درستی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: لازمه توسعه روابط با کشورها شتاب بخشیدن به فعالیت‌ها و تبادل شناخت‌ها در جهت همکاری بر اشتراکات است.

ایران و کشورهای منطقه بالکان می‌توانند نیازهای دوجانبه یکدیگر را برآورده کنند

این مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه افزود: از طرف دیگر، تجار و فعالان اقتصادی دو کشور هم نباید چشم‌هایشان به وزارت امور خارجه و دولت‌ها ­­­­باشد باید با حضور و فعالیت بیشتر، خود دست به کار شوند.

فرازی با بیان اینکه زمینه‌های توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حوزه بالکان فراهم است، ابراز داشت: باید در تبادل اطلاعات و رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، پیش‌نیازها دیده شود تا نیازها برآورده شود. اقتصاد این کشورها و اقتصاد ایران مکمل یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، ایران و کشورهای منطقه بالکان می‌توانند نیازهای دوجانبه یکدیگر را برآورده کنند.

سفر ظریف به بالکان سفری مثبت و ضروری گام اولیه بود

وی با اشاره به وظایف به وزارت امور خارجه بیان کرد: وزارت امور خارجه و به صورت مشخص، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه باید سمت و سوی فعالیت‌ها و تمرکزها را به این طرف متمایل کند تا روابط خوب اقتصادی ایران و کشورهای اروپای شرقی و بالکان احیا شود. این کار با افزایش رایزنی‌ها، بررسی نیازها، افزایش شناخت و رفع مشکلات میسر نخواهد شد. در این صورت تجار و فعالان اقتصادی برای همکاری و افزایش مناسبات پیشقدم خواهند شد.

سفیر اسبق ایران در مجارستان و رومانی با بیان اینکه سفر ظریف به بالکان سفری مثبت و ضروری بود اما گام اولیه محسوب می‌شود، یادآور شد: سفر وزیر امور خارجه به کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی می‌تواند ستون مناسبات دوجانبه را محکم‌تر کند ولی بنای این روابط توسط تجار و فعالان اقتصادی ساخته می‌شود و در این چارچوب، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و بالاخص سفارتخانه‌ها باید با نظارت و فعالیت جدی، پیگیر اجرایی شدن توافقات و رفع موانع پیشرو باشد.

کد N1836267

وبگردی