آفتاب

همه نهادهای انقلابی باید پاسخگو باشند/ با دستور نمی‌شود با مردم برخورد کرد.

همه نهادهای انقلابی باید پاسخگو باشند/ با دستور نمی‌شود با مردم برخورد کرد.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به صبحت‌‌های رئیس‌جمهور در مورد ناآرامی‌‌های اخیر کشور تاکید کرد: آقای روحانی گفت فریاد مردم را شنیدیم برخلاف دیگران که نشیدند، بله همه باید فریاد مردم را بشنوند، همه روحانیون و همه کسانی که می‌توانند چاره‌‌ای بیاندیشند، با دستور نمی‌شود با مردم برخورد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌‌‌‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌‌‌نیا در شانزدهمین کنگره مردم‌‌‌سالاری با بیان اینکه همایش با عنوان «مردم پرسشگر، حکومت پاسخگو؛ لازمه توسعه پایدار» انتخاب شده که بسیار خوب است، گفت: عنوان خوبی برای همایش انتخاب شده اما نباید فقط به سه قوه نسبت دهیم. همه باید پاسخگو و پرسشگر باشند؛ چند شب پیش دیدید هنرمندی در رسانه ملی گفت نمی‌‌‌توان از قوه قضائیه انتقاد کرد پس به دولت انتقاد می‌‌‌کنیم.

وی ادامه داد: انسان از دوران کودکی از مادر، پدر و مربی‌‌‌‌ها سوال می‌‌کند که نشان می‌‌دهد انسان از  ابتدا پرسشگر است اما ما همیشه از پاسخگوئی فرار می‌‌کنیم و پرسشگری را می‌‌پسنیدیم، 

این عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: انسان دوست دارد مقابلش آزاد باشد. او دوست ندارد از او پرسشی شود و پاسخی بگوئید  که این ناشی از فطرت انسان است درحالی که انسان‌‌‌ها باید پرسشگر و پاسخگو باشد.

منتجب‌نیا افزود: گاهی انسان‌‌‌ها خود را عقل کل می‌‌‌دانند و می‌‌‌گوید می‌‌‌دانم چه در کشور چه می‌‌گذرد و نیازی به پاسخگوی نمی‌‌‌‌بینم.

وی با بیان اینکه انسان‌‌ها از پاسخگو بودن فرار می‌‌کنند و در قرآن کریم بر روی این مسئله بسیار پافشاری کرده است، تصریح کرد: همه باید پاسخگو باشند. کسانی که در قدرت قرار دارند، باید پاسخگو باشند. چرا؟ چون قدرت توهم‌‌آور است و وقتی قدرت می‌‌گیریم خود را فراتر از قانون می‌‌دانیم. بنابراین اربابان قدرت و اولیای امور بیش از هر کس دیگری باید پاسخگو باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: احد و نهادی نمی‌‌‌تواند ادعا کند من از پاسخگویی مستتنی هستم و هر کجا، هر کسی و هر اختیاری از مردم برعهده دارد، باید پاسخگو باشد. قوه مقننه، قوه قضائیه و هر نهاد انقلابی باید پاسخگو باشد.

منتجب‌‌‌نیا با اشاره به فواید پرسشگری و پاسخگویی خاطرنشان کرد: اگر پرسشگری و پاسخگویی در جامعه وجود داشته باشد، بین مردم و مسئولان اعتماد به وجود می‌آید، از انباشت و فساد جلوگیری می‌‌شود، وقتی پاسخگویی وجود داشته باشد مردم می‌‌توانند آزادانه پرسش کنند، مسئولانی برای پرسشگری مورد مؤاخذه قرار نمی‌‌گیرد.

وی اضافه کرد: چرا در کشورمان فضایی را برای منتقدان فراهم نکنیم که نظراتشان را بیان کنند و ما با گوش جان عمل کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب با اشاره به اعتراضات اخیر مردمی در کشور ابراز داشت: اعتراضات برای همین امر شکل گرفت، قانون اساسی می‌‌گوید مردم باید آزادانه تجمع کنند، اما چرا مردم ما نمی‌‌توانند؟ چرا نیروها برای اینکه از آن‌ها حمایت کند مقابل آن‌ها می‌ایستد؟ اگر مردم آزادانه پرسش کنند دیگر شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

منتجب‌نیا با اشاره به صبحت‌‌های رئیس‌جمهور در مورد ناآرامی‌‌های اخیر کشور بیان کرد: آقای روحانی گفت فریاد مردم را شنیدیم برخلاف دیگران که نشیدند، بله همه باید فریاد مردم را بشنوند، همه روحانیون و همه کسانی که می‌توانند چاره‌‌ای بیاندیشند، با دستور نمی‌شود با مردم برخورد کرد.

کد N1835932

وبگردی