آفتاب
یک هفته با میراث فرهنگی و گردشگری؛

ادامه جنجال‌ها بر سر قبور امامزاده عبدالله/ لوور به تهران رسید

ادامه جنجال‌ها بر سر قبور امامزاده عبدالله/ لوور به تهران رسید

کشف ۵۷ هزار شی قاچاق، انتصابات متعدد در سازمان میراث فرهنگی، آمدن وزیر خارجه فرانسه به ایران از جمله خبرهای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته خبرهایی از افتتاح کاخ نوروز در شهر عشق آباد ترکمنستان به گوش رسید. این خبر را سفیر ترکمنستان به خبرنگار مهر داد و گفت: برای اولین بار یک کاخی به شکل آلاچیق ترکمن در عشق آباد درست شده است که در گینس نیز به ثبت رسیده، ما می خواهیم جشن نوروز  را در آن برگزار کنیم.

وی همچنین درباره لغو روادید و یا تسهیل در صدور روادید سفر به ترکمنستان نیز گفت: ما با هیچ کشوری لغو روادید نداریم. این موضوع برای سفر به کشورمان سختی ایجاد می کند اما اگر مطابق با قوانین و مقررات باشد مشکلی وجود نخواهد داشت. برای ویزای توریستی نیز این شرط وجود دارد هر آژانس مسافرتی با یک آژانس دیگر در ترکمنستان قرارداد داشته باشد و برای آن توریست دعوتنامه صادر کند.

در این هفته همچنین طرح مرمت کاروانسرای شاه عباسی دامغان و مرمت و احیای گرند هتل قزوین در نشست شورای فنی و اقتصادی صندوق احیای بناهای تاریخی به تصویب رسید.  همچنین طرح مرمت خانه مغیث الاسلام بروجرد مورد بررسی قرار گرفت. این طرح برای بررسی مجدد به سرمایه گذار ارجاع شد.

در این هفته همچنین با قبول سمت سعید اوحدی  در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وی از سازمان میراث فرهنگی خواهد رفت. او به تازگی معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی شده بود. در حکم دیگری که این هفته رئیس سازمان میراث فرهنگی امضا کرد حسین تاجیک  به عنوان معاون امور مجلس حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی منصوب شد اما معاون صنایع دستی این سازمان نیز استعفا داد و رئیس سازمان میراث فرهنگی با استعفای بهمن نامورمطلق موافقت کرد.

خبر دیگر این هفته درباره نمایشگاه موزه لوور در تهران بود. این نمایشگاه قرار است ۱۴ اسفند ماه در موزه ملی ایران برپا شود. سفارت فرانسه در ایران اعلام کرد که آقای ژان ایو لودریان وزیر اروپا و امور خارجه فرانسه ۱۴ اسفند همزمان با افتتاح این نمایشگاه به ایران می آید. ایرانیان می توانند در تهران بیش از ۵۰ شاهکار جهانی را در موزه ملی ایران ببینند و با تاریخ لوور آشنا شوند.  

در این نمایشگاه همچنین مجموعه عکس های کیارستمی با عنوان «به من نگاه کن» برای اولین بار همزمان با این نمایشگاه در موزه ملی به نمایش درمی آید.

این هفته دوباره خبری از تخریب چند خانه تاریخی در بافت تاریخی شیراز رسید. دو خانه قاجاری یدالله منتصری و شمس سلیمی آخرین قربانیان این روزهای بافت تاریخی شیراز هستند که تخریب این خانه ها با واکنش های مختلفی رو به رو شد.

در پی تخریب سنگ قبرهای قدیمی امامزاده عبدالله شهر ری و فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری خود به این موضوع پرداخت و گفت: تخریب کنندگان قبور امامزاده عبدالله نقض قانون کرده اند در حالی که در قانون آمده تشخیص تاریخی و با ارزش بودن آثار بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.

سردار امیر رحمت اللهی در این نشست خبری همچنین اعلام کرد: در ۱۱ ماه گذشته ۵۷ هزار و ۶۹۲ قلم شی از قاچاقچیان کشف شده که از این تعداد ۲۳ هزار و ۷۲۷ قلم شی آن اصل بوده است.

این هفته در پی نارضایتی ارژنگ امیرفضلی درباره تخریب قبر پدرش در گورستان امامزاده عبدالله مسئولان اداره اوقاف شهر ری از وی دلجویی کردند.

کد N1835389

وبگردی