آفتاب

بهره‌برداری از فاز اول آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس تا تابستان آینده

بهره‌برداری از فاز اول آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس تا تابستان آینده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در گفت و گو با پاون گفت: فاز اول پروژه آب شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس تا ابتدای تابستان آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایلنا، "امین قصمی" مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان، اظهار کرد: همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان و بر اساس دستور ویژه " رضا اردکانیان " وزیر نیرو، " محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران " و " علی اصغر قانع " معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از پروژه 100 هزار مترمکعبی آب شیرین‌کن شهر بندرعباس بازدید کردند تا از نزدیک در جریان مراحل پیشرفت فیزیکی این پروژه باشند،.

وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه بر اساس سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق قراردادهای BOO با سرمایه گذاری 204 میلیون دلار از سال 1393 آغاز شده و فاز اول آن در ابتدای تابستان سال 97 با ظرفیت 20 هزار متر مکعب در شبانه روز وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان ادامه داد: با بهره‌برداری از فاز اول این پروژه بخشی از نیاز آبی شهر بندر عباس شامل مناطق غربی، شهر خمیر و بخشی از روستاهای حاشیه شهر بندر عباس،‌ به میزان 230 لیتر در ثانیه تأمین شده و این حجم به کاهش برداشت از دشت میناب و سد شمیل و نیان کمک خواهد کرد.

قصمی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس استراتژی تعریف شده در شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان تأمین آب از منابع سطحی و زیرسطحی به منابع غیر متعارف مثل شیرین سازی آب دریا باعث شده تا این پروژه به عنوان یکی از پراهمیت‌ترین پروژه‌ها در دستور کار این شرکت قرار گیرد، افزود: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده و زمانبندی مصوب، تا پایان سال 98 آب شیرین‌کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس با ظرفیت کامل وارد مدار بهره برداری خواهد شد و این حجم از تولید، 40 درصد از نیاز آبی شهر بندرعباس را از منابع آبی سطحی و زیر سطحی کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: در همین راستا شرکت آبفای هرمزگان 17 پروژه سرمایه گذاری در سطح این استان به اجرا در آورده و در شرایط فعلی 15 میلیون متر مکعب از نیاز آبی استان هرمزگان از محل تاسیسات نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا تأمین می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان یادآور شد: در بسیاری از مناطق استراتژیک همچون شهربندلنگه، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، امروزه با اقداماتی که از سوی شرکت آبفای هرمزگان انجام شده است، منابع تأمین آب پایدار در این مناطق ایجاد شده و هیچ نگرانی در تأمین آب این مناطق وجود ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد، بر اساس استراتژی تعیین شده، نیاز آبی این کلانشهر پس از آب شیرین‌کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس با تخصیص بخشی از سهمیه استان از محل طرح توسعه آب آسیا و انتقال آب به استان‌های کرمان، تا پایان دولت تدبیر و امید بیش از 75 درصد نیاز این کلانشهر از طریق تاسیسات نمک زدایی تأمین شود و تا حدامکان نیاز آبی این شهر از برداشت آب از دشت میناب و سد شمیل و نیان کاهش یابد.

وی در خاتمه گفت: پروژه آب شیرین‌کن 100 هزار نفری بندرعباس روزانه اشتغال 230 نفر را در سطح استان فراهم کرده است.

 

کد N1834826

وبگردی