آفتاب

مشاهده ۸ گونه گربه‌سان کشور در استان خراسان جنوبی

مشاهده ۸ گونه گربه‌سان کشور در استان خراسان جنوبی

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی اعلام کرد: همه هشت گونه‌ گربه‌سان موجود در کشور در استان خراسان جنوبی مشاهده و شناسایی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان جنوبی، پرویز آرامنش مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از خانواده گربه‌سانان تاکنون ۱۰ گونه در ایران شناسایی شده که دو گونه آن (ببر مازندران و شیر ایرانی) منقرض شده و خوشبختانه در  استان خراسان جنوبی ۸ گونه گربه سان وحشی شامل یوزپلنگ، پلنگ، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و سیاه گوش مشاهده شده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت نگران کننده گربه سانان شعار سال جاری روز جهانی حیات وحش با محوریت همین موضوع و با عنوان گربه های بزرگ جثه: صیادن طبیعی در معرض تهدید/ امروز کاری برای کمک به حفاظت از این مخلوقات باشکوه انجام دهیم" تعیین شده تا با ایجاد حساسیت در افکارعمومی و علاقمندان به حیات وحش و محیط زیست بتوان گام موثری در حفاظت و حراست از این گونه های منحصربه فرد و زیبا برداشت.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس به عنوان بزرگترین  پناه گاه حیات وحش کشور گفت: منطقه نایبندان طبس یکی از زیستگاههای  اصلی  گونه منحصر به فرد و در معرض خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی است که در سال ۹۶ ماموران یگان حفاظت محیط زیست در پنج مرتبه  پوزپلنگ  را با چشم غیر مسلح مشاهده کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به نصب ۵۲ دوربین تله ای در منطقه  و کنترل و پایش آنها کارشناسان این اداره کل به این باور رسیدند که بطور قطع ۵ یوزپلنگ در پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس  زیست می کنند.  

آرامنش با اشاره به اقدامات حفاظتی که برای حفاظت و حراست از این گونه ها در استان انجام می شود تصریح کرد: در همین راستا  دو طرح پژوهشی شامل بررسی و تعیین شبکه پایش یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نایبندان و مطالعه مقدماتی در شناسایی زیستگاه های گربه شنی در سطح استان خراسان جنوبی  انجام شده است.

وی همچنین از پایش مستمر  زیستگاهها و عرصه های طبیعی استان توسط ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست در این زمینه خبر داد و گفت: در راستای حفاظت از گونه در معرض خطر انقراض  یوزپلنگ ایرانی و پلنگ  این اداره کل اقدام به نصب تعدادی دوربین در کریدورهای حرکتی آنها کرده است.

روز سوم مارس مقارن با ۱۲ اسفند به عنوان روز جهانی حیات وحش از طرف سازمان ملل متحد نامگذاری شده است که در شعارامسال بر مشارکت مردمی برای حفاظت از گربه سانان تاکید شده است.

کد N1834787

وبگردی