آفتاب

امکان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت 18 هزار TEU فراهم می‌شود / افزایش رقابت‌پذیری بنادر ایران با هوشمندسازی

امکان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت 18 هزار TEU فراهم می‌شود / افزایش رقابت‌پذیری بنادر ایران با هوشمندسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل فاز 3 بندر شهید رجایی که فردا با حضور رئیس جمهوری کلنگ‌زنی می‌شود، امکان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت 18هزار TEU در این بندر برای اولین بار محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدراستاد در همایش هوشمندسازی بنادر با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد روند شتابان و رو به رشد در صنعت کشتی‌رانی و توسعه بنادر تجاری جهان است،‌ گفت: این توسعه از طریق شکل‌گیری شرکت‌های چندملیتی و پروسه جهانی‌سازی ارتباطات در بنادر ایجاد شده است.

وی با اشاره به آخرین گزارش‌های آنکتاد اظهار داشت: در سال 2016 بیش از 10.3 میلیارد تن کالا از طریق حمل و نقل دریایی جابه‌جا شد که با توجه به تعدادناوگان کشتی‌رانی حجم جابه‌جایی کالا به چیزی حدود 50 میلیارد تن – مایل می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: شرکت‌های کشتی‌رانی و پورت اپراتورها اخیرا اقدام به ایجاد اتحادیه‌های عمودی و افقی برای به دست آوردن سهم بیشتر از رقابت بازار جهانی دریایی کردند.

وی با اشاره به مزیت‌های هوشمندسازی در بنادر کشور اظهار داشت: پورت اپراتورها برای کاهش هزینه‌ها به دنبال هوشمندسازی بنادر هستند و بنادر ایران هم نباید از این قافله عقب بماند.

راستاد با بیان اینکه ایران با دارا بودن پنج هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی و داشتن بنادری با ظرفیت 210 میلیون تن باید نسبت به هوشمندسازی در جهت افزایش رقابت‌پذیری جهانی اقدام کند، گفت: یکی از موضوعات مهم در هوشمندسازی بنادر فراهم بودن اینترنت اشیا برای اتصال همه اجزای بنادر به یکدیگر است و سازمان بنادر در فرآیندهایی هوشمندسازی بنادر را طراحی کرده و پیش بینی شده در افق سه ساله این سیاست‌ها پیاده‌سازی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مهم‌ترین بنادر کشور که باید نسبت به هوشمندسازی آن اقدام کرد پایانه‌های کانتینری هستند، گفت: قرار است که پایانه‌های کانتینری پایانه‌های شهید رجایی به عنوان دروازه ورود و خروج کالا به کشور قرار دارد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان اظهار داشت: فردا با حضور رئیس جمهوری توسعه فاز 3 بندر شهید رجایی (پایانه کانتینری) کلنگ‌زنی می‌شود که با تکمیل این فاز ظرفیت این بندر به 8 میلیون teu می‌رسد.

راستاد ادامه داد: در دنیا بنادر به دنبال افزایش ظرفیت خود برای پهلوگیری کشتی‌های 20هزار teu هستند و در ایران هم با تکمیل فاز 3 بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با 18 هزار teu و با آبخور 17.5 متر فراهم می‌شود.

 

کد N1833896

وبگردی