آفتاب

اقدامات خوبی برای تصویب لایحه تامین امنیت زنان انجام شده‌است

اقدامات خوبی برای تصویب لایحه تامین امنیت زنان انجام شده‌است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: با همکاری فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکنون اقدامات خوبی برای تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت صورت گرفته است که انتظار داریم به زودی این لایحه به تصویب مجلس برسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایلنا، معصومه ابتکار در نشست طرح ملی توان افزایی بانوان جویای فرصت‌های کسب و کار با رویکرد کارآفرینی گفت: سند توسعه زن و خانواده استان‌ها کار کلیدی است و انتظار دارم همه مدیران کل امور بانوان و استانداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه در استان‌های مختلف کشور در راستای تدوین و بعد از آن در اجرایی شدن آن کوشش جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌ها باید به تغییر رفتار و مهارت‌های مختلف بپردازد تاکید کرد که باید این موارد را ارزیابی کنیم که نتیجه آن چیست و باید نتیجه آن را در تغییرات اساسی در شاخص‌های بهداشتی نرخ سواد و تعداد پست‌های مدیریتی و همه اینها مشاهده شود.

ابتکار در ادامه گفت: باید نتیجه محور عمل کنیم،چرا نباید پژوهش‌ها را کاربردی کنیم؛چون آمار و اطلاعات درستی نداریم تا طرح‌ها را خوب اجرا کنیم البته باید در همه پژوهش‌ها نتیجه بگیریم چون پژوهش اگر کاربردی باشد به سمت اجرای طرح‌های اساسی و سیاستی پیش می‌رویم.

وی اظهار داشت: حرکت ما در سطح ملی و استان‌ها برنامه محور باید باشد و ما اطلاعات خوبی از نظر آماری داریم البته زمان برای ما بسیار مهم است و می‌خواهیم در ٦ ماه زمان تدوین سند توسعه زن و خانواده، این سند محقق شود نه اینکه این زمان افزایش یابد.

ابتکار افزود: باید تا مردادماه یا نهایت شهریورماه، گزارش ملی روی این سند داشته باشیم.

ابتکار گفت: به صورت جدی پیگیر لایحه کودکان و نوجوانان هستیم که باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع هم توجه جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد که با همکاری فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکنون اقدامات خوبی برای تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت صورت گرفته است و این لایحه به زودی به تصویب مجلس می‌رسد.

ابتکار افزود:باید از موضوع انقلاب دیجیتال مطالبی را یاد بگیریم و باید بدانیم که چگونه می‌شود آسیب‌های آن را از خانواده کم کنیم.

وی با اشاره به در بحث استارت‌آپ‌های تخصصی برای دختران جوان و تحصیلکرده و‌ برنامه‌هایی در این خصوص بیان داشت: این برنامه‌ها منتهی به تامین اشتغال برای این دختران جوان شود به همین منظور با معاون علمی ریاست جمهوری تفاهمنامه‌ای در این زمینه خواهیم داشت.

ابتکار با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهوری در حوزه زنان و خانواده که به طور خاص از این معاونت خواسته تا آنها اجرایی شود بیان داشت: اکنون این موارد به عنوان دستورالعمل و ملاک کار ماست. اصلاح الگوی مصرف، ماده ١٠١ و ١٠٢ قانون برنامه ششم توسعه و همه برنامه‌های دولت در حوزه زنان و خانواده سندهای بالادست این معاونت است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شاخص‌های ماده ١٠١ در زمینه عدالت جنسیتی را اجرایی می‌کنند بیان داشت: قرار است یک حرکت برنامه ای در این زمینه داشته باشیم و پایان دولت دوازدهم نتایج این موضوع را مشاهده کنیم.

ابتکار با اشاره به موضوع تاب آوری اجتماعی گفت: طرح تاب آوری از اهداف مهم ما در سال آینده است و امیدواریم اقشار آسیب پذیر و موضوع گفت و گوی خانواده رابا هم داشته باشیم چون اگر موضوع تاب آوری در خانواده را داشته باشیم می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

وی موضوع ورزش دانش‌آموزان دختر را از دیگر اولویت‌های این معاونت بیان کرد و گفت: دختران ما باید بتوانند کلاس ورزش و معلم تخصصی داشته باشند.

ابتکار در ادامه حل مشکلات حوزه زنان و خانواده را از اولویت‌های این معاونت دانست و گفت: موضوع زنان یک مساله ملی است و زنانه نیست.

وی در رابطه باموضوع توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد بیان داشت: در سال ٩٥ بیش از ٢ هزار و ٣٠٠ طرح مطالعاتی اجرایی شد و باید سوال کرد که کاربرد این پژوهش‌ها چیست اما در نهایت کمک به این نهادها بسیار ضروری است تا از مسیر قانون خارج نشوند و مورد سواستفاده قرار نگیرند تا بتوانند جلب مشارکت مردم را به همراه داشته باشد چون به موضوع اصلاح مشکلات نیز کمک می‌کنند.

ابتکار موضوع زنان سرپرست خانوار را از اولویت‌های جدی معاونت اعلام کرد و گفت: روی آن کار می‌کنیم و به همین منظور ستاد ملی برای این موضوع تشکیل شده است و حتما این مساله را با جدیت پیگیری می‌کنیم تا پورتال ملی برای آنها داشته باشیم تا این قشر در معرض آسیب را حمایت ویژه کنیم.

وی در ادامه گفت: امروز کسی به آرمان‌های ٥٧ تردید ندارد و این آرمان‌ها نیز خوب می‌درخشد اما باید عملکرد ما نسبت به این آرمان‌ها سنجیده شود تا مشخص شود چقدر از این آرمان‌ها عقب‌نشینی کرده‌ایم.

کد N1833479

وبگردی