آفتاب

افزایش ۲۶درصدی کتاب‌های کودک و نوجوان

افزایش ۲۶درصدی کتاب‌های کودک و نوجوان

تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان در آذرماه سال گذشته هزار و ۱۰۸ عنوان بوده که این تعداد در آذرماه امسال به هزار و ۳۹۲ عنوان رسیده است و رشدی ۲۶ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش ایلنا، آمار نشر در آذرماه سال جاری نشان می‌دهد که ۸هزار و ۱۵۲عنوان کتاب راهی بازار نشر شده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۶درصد رشد داشته است.

موضوع کودک و نوجوان با هزار و ۳۹۲ عنوان کتاب یکی از پرعنوان‌ترین حوزه‌های نشر در آذرماه سال جاری بوده است،‌ تعداد کتاب‌های تالیفی در این حوزه ۸۵۵ عنوان و تعداد کتاب‌های ترجمه ۵۳۷ عنوان بوده است.

از مجموع کتاب‌های منتشر شده در آخرین ماه پاییز سال جاری، بیشترین میزان کتاب‌های چاپ اول به موضوعات علوم عملی، ادبیات و کودک و نوجوان اختصاص پیدا کرده است و موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی و  علوم اجتماعی  بیشترین میزان تعداد کتاب‌های باز چاپی را از آن خود کرده‌اند.

میانگین شمارگان کتاب در آذرماه  سال جاری هزار و ۴۱۸ نسخه بوده که در مقایسه با هزار و ۷۶۹ نسخه شمارگان عناوین منتشر شده درآذرماه سال گذشته شاهد کاهش ۲۰درصدی میانگین شمارگان کتاب‌ها بوده‌ایم. در مجموع شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در آذر ماه سال جاری ۱۱۴۴۴۲۲۰ بوده است.

ناشران تهرانی ۶ هزار و ۱۲۴عنوان کتاب و ناشران شهرستانی ۲هزار و ۲۸ عنوان کتاب در آذرماه سال ۱۳۹۶ منتشر کرده‌اند. ۷۵ درصد کتاب‌ها در استان تهران منتشر شده و پس از آن  استان های قم با ۸ درصد و خراسان رضوی با ۴درصد قرار دارند.

بر اساس آمار نشر کتاب در آذر ماه سال ۱۳۹۶، انتشارات صدرا با ۱۲۱عنوان کتاب در صدر پرکارترین ناشران عمومی قرار گرفت. نشر  جنگل با ۷۵ عنوان کتاب در جایگاه دوم و بعد از آن، نشر چشمه، پرستش، اسرار علم، نوید ظهور، خرسندی، سنجش و دانش و دفتر انتشارات اسلامی در جایگاه‌های بعدی ناشران عمومی پرکار قرار گرفتند.

انتشارت هنارس، بلور، هوپا، جمال، قدیانی، پرتقال، افق، نگین هشتم، آریا نوین و فاطمی در فهرست ۱۰ ناشر کودک پرکار در آذرماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

همچنین،  شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش، بین‌المللی گاج، سمت، مبتکران، کاگو، راه، پیشروان، مهاتما گاندی، پیدار، طلایی پویندگان دانشگاه از جمله ناشران آموزشی پرکار آخرین ماه پاییز سال جاری هستند.

براساس فهرست کتاب‌های منتشر شده در آذرماه سال جاری، کتاب‌ «کودک(۶ ساله): واحد یادگیری(آموزشگاه) پیش دبستان» با ۴۷ هزار نسخه در صدر جدول پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها قرار گرفته‌ است و کتاب‌های «کودک ۲ (۶ ساله) واحد یادگیری خانواده»، «واحد کار کودک: واحد های خیابان، مهارت های کودک، جانوران» ، «آموزه های قرآنی۲: گلباغ قرآن»، «واحد کار کودک: واحدهای آموزشگاه، خوردنی‌ها، پاییز»، «آموزه‌های قرآنی۱: گلباغ قرآن»،  «آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها ویژه پایه یازدهم(۲جلدی)»، « آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها ویژه پایه دهم(۳جلدی)»، «حقوق مدنی اشخاص و محجورین(با تجدید‌ نظر و اضافات) و «منشور حقوق دانشجویی» در جایگاه‌های بعدی قرار دارند

کد N1833384

وبگردی