آفتاب

ایران سابقه طولانی در فرهنگ مکتوب و تولید دانش دارد

ایران سابقه طولانی در فرهنگ مکتوب و تولید دانش دارد

مراسم هشتادمین سالگرد تأسیس کتابخانه ملی ایران صبح امروز دوشنبه 7 اسفند با حضور مهمانان خارجی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم گفت: برگزاری چنین مراسمی صرفاً جشن بزرگداشت نیست و قطعاً اهداف عالی‌تری را دنبال می‌کند. بازاندیشی در نقش کتابخانه ملی برای توسعه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور یکی از مهمترین این هدف‌هاست. سرزمین ایران سابقه طولانی در فرهنگ مکتوب و تولید دانش دارد و بدون اغراق ایران یکی از سرزمین‌هایی است که همیشه در گردآوری، تولید و عرضه دانش پیش رو بوده است. در تمدن کهن ما کتاب و کتابخانه قدمتی طولانی دارند. وجود کتابخانه‌های تخت جمشید در عصر هخامنشی و کتابخانه‌ای مثل جندی‌شاپور نشان از جایگاه والای کتاب و کتابخانه در ایران دارد.

بروجردی ادامه داد: پس از اسلام نیز ققنوس فرهنگ ایرانی از خاکستر دو سده رکود به پا خواست و مجدد کتاب و کتابخانه در این سرزمین رونق گرفتند. دیرزمانی از تأسیس کتابخانه‌های ملی در جهان نمی‌گذرد که وظیفه پاسداری از مکتوبات دولت‌ها را برعهده دارد. به عبارت دیگر کتابخانه‌های ملی ویترین فرهنگ ملت‌ها هستند و حافظ میراث فکری و هویتی یک ملت. کتابخانه ملی ایران نیز قدیمی‌ترین کتابخانه ملی در جنوب غرب آسیا محسوب می‌شود که هم معماری برآمده از فرهنگ و سنت ایرانی – اسلامی دارد و هم در عرصه پژوهش فعال است.

رئیس کتابخانه ملی تاکید کرد: کتابخانه‌های ملی محافظ حافظه ملت‌ها هستند و در دنیای امروز که عصر دیجیتال است مدیریت هویت تولیدات دیجیتالی را نیز باید پاس بداریم. باید اسناد کاغذی را نیز دیجیتال کنیم تا دسترسی آنها برای پژوهشگران راحت‌تر شود. امروزه بسیاری از تولیدات فرهنگی و علمی ما تنها دیجیتال هستند و مابه‌ازای کاغذی ندارند پس بعد از 80 سال باید به سمت حافظه ملی دیجیتالی ایرانیان هم گام برداریم. این مهم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و نرم‌افزارهای کلیدی این حوزه محقق می‌شود.

این مدیر فرهنگی در توزیع بیشتر درباره لزوم دیجیتال سازی اسناد گفت: ما نیاز داریم تصویربرداری دیجیتال از اسناد تاریخی کاغذی را نیز انجام دهیم تا هم از آنها حفاظت شود و هم دسترسی پژوهشگران سراسر کشور به آنها  تسهیل گردد. نگاه ما در برنامه‌ریزی‌ها متکی بر برنامه‌های توسعه 20 ساله کشور است که بر تبدیل شدن ایران و عضو دانش منطقه تاکید دارد. ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم. کتابخانه ملی پل ارتباطی تولیدکننده و استفاده کننده از اسناد و پژوهش‌هاست. و باید تعاملات خود را با دانشگاه‌ها و پژوهشگران در سطح ملی و بین‌المللی افزایش دهیم.

بروجردی سپس بر لزوم تشکیل ذخایر منابع کتابخانه ملی تاکید و بیان کرد: باید با تعامل با پژوهشگران طراز اول دنیا ذخایر منابع کتابخانه ملی را بالا ببریم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که هر پژوهشگر در هر کجای دنیا اگر نیاز به دسترسی به داده‌هایی درباره ایران، زبان فارسی، دین اسلام و مذهب شیعه داشت برای کسب اطلاعات به کتابخانه ملی ایران مراجعه کنند. نگاه ما به اطلاعات باید فارغ از حساسیت‌های سیاسی باشد و پژوهشگر داخلی و خارجی بدون هیچ نگرانی‌ای به اسناد دسترسی پیدا کند.

رئیس کتابخانه ملی افزود: کتابخانه ملی به عنوان بازوی فرهنگی دولت بار بخشی از تعاملات فرهنگی و ارتباطات فرهنگی با سایر دولت‌ها را بر دوش دارند. ما هم میراث ایرانیان را گردآوری و محافظت می‌کنیم و هم آن را به جامعه بین‌الملل عرضه می‌کنیم. کتابخانه ملی می‌تواند به عنوان موتور توسعه و پیشرفت مورد حمایت دولت و مجلس واقع شود و همین انتظار را هم داریم. تخصیص بودجه‌های مناسب برای تکمیل منابع و طرح‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کتابخانه از مهم‌ترین این حمایت‌هاست.

او در پایان تاکید کرد: باتوجه به اهمیت یافتن نقش علم در جامعه توجه به نهادهایی مثل کتابخانه ملی هم باید پررنگ‌تر شود. شکل‌گیری کتابخانه ملی و ماندگاری‌اش مدیون کسانی است که با جدیت و اهتمام علی‌رغم همه افت و خیزهای سیاسی و اقتصادی این میراث را برای ما حفظ کردند. از مدیران تا کتابداران و نیروهای خدماتی در موفقیت امروز ما سهیم هستند.

 

کد N1833134

وبگردی