آفتاب

اصلاح روش "ارزشیابی کیفی-توصیفی" در سال ۹۷/پایش سطح سواد دانش‌آموزان ابتدایی

اصلاح روش "ارزشیابی کیفی-توصیفی" در سال ۹۷/پایش سطح سواد دانش‌آموزان ابتدایی

معاون وزیر آموزش و پرورش از اصلاح روش "ارزشیابی کیفی-توصیفی" مقطع ابتدایی در سال ۹۷ خبر داد.

رضوان حکیم‌زاده (معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش) درباره وضعیت طرح کیفی-توصیفی در مقطع ابتدایی در سال آینده، گفت: به عقیده من آسیب شناسی و اجرای این شیوه ارزشیابی باید اصلاح شود و نه خودِ طرح، در این راستا ما در مرحله اول ضمن دادنِ فراخوان از دانشکده‌های علوم تربیتی درخواست کردیم که همه پژوهش ها و نتایج حاصل از آن را در این مورد، احصاء و در اختیار ما قرار دهند. بعد از آن با یک فراتحلیل، چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف را بر اساس پژوهش‌های میدانی که در نقاط مختلف کشور انجام شده بود، استخراج کردیم و سپس با تشکیل یک کارگروه تخصصی و برگزاری جلسات متعدد با دبیرخانه ارزشیابی کیفی توصیفی، موضوع را به بحث و بررسی گذاشتیم.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه تابستان امسال، نخستین جشنواره فیلم کوتاه ارزشیابی کیفی-توصیفی را به منظور تبیین هرچه بهتر این طرح برگزار کردیم، افزود: بعد از جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نیاز است، اقدامات بیشتری برای تقویتِ زیرساخت‌ها، آماده‌سازی معلمان و البته تغییر نگرش خانواده‌ها صورت گیرد. همچنین در نشستِ اخیر شورای عالی آموزش و پرورش برای تمدید آیین نامه طرح، این مطالبه از ما شد که در این زمینه تلاش کنیم و ما نیز اعلام آمادگی کردیم، از طرفی کارگروه تخصصی ما همچنان مشغول به کار است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت ابتدایی موظف بوده که در سال ۹۴ یک پایش عملکردِ تحصیلی را به روشی غیر از روش ارزشیابی کیفی-توصیفی داشته باشد، خوشبختانه اکنون مقدمات آن فراهم و مذاکراتی انجام و مشخص شده که ما روی نمونه‌ای دیگر از دانش‌آموزان، آزمون‌های عملکردی داشته باشیم که بتوانیم ان‌شاالله با این پایش عملکرد و پژوهش میدانی، برای برخی ابهاماتِ موجود از جمله اینکه سطح سواد دانش‌آموزان در چه حد است، پاسخ علمی بیابیم.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به این سوال که آیا برای سال بعد، روش کیفی توصیفی اصلاح خواهد شد یا خیر؟ گفت: بازخوردهای خوبی در ارتباط با اصلاح روش کیفی توصیفی، گرفته‌ایم و اردیبهشت ماه پیش رو نیز در استان آذربایجان غربی یک نشست علمی تخصصی خواهیم داشت تا ضمن بهرمندی از تجارب کشوری و همچنین کمکِ جامعه علمی، سعی خواهیم داشت که برای سال ۹۷ اصلاحات لازم را انجام دهیم تا در اجرا دچار چالش های کمتری باشیم.

وی افزود: علاوه بر این، مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون‌های تیزهوشان در پایه هفتم و آزمون‌های ابتدایی، یک فرصت دوباره را برای احیای ارزشیابی کیفی توصیفی ایجاد می کند. در واقع برگزاری این آزمون ها که تستی بودند، ارزیابی کیفی-توصیفی را به چالش کشیده شده بود؛ چالش بسیار اساسی که عملاً طرح را از اهداف خود دور می کرد و باعث می شد ارزشیابی کیفی-توصیفی آنطور که باید، جدی گرفته نشود.

کد N1833132

وبگردی