آفتاب

مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی با رویکرد جنگ منتشر شد

مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی با رویکرد جنگ منتشر شد

ایوب آقاخانی از انتشار سی‌و‌دومین کتابش در سن 42 سالگی‌اش خبر داد و گفت: این کتاب «دو سه‌گانه برای جنگ» نام دارد که توسط نشر هنر دفاع چاپ شده و شامل دو سه‌گانه از مجموعه نمایشنامه‌هایی است که تاکنون درباره جنگ منتشر کرده‌ام.

ایوب آقاخانی (کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر) به خبرنگار ایلنا گفت: سی‌و‌دومین کتابم خوشبختانه از زیر چاپ درآمد و خوشحالم که در 42 سالگی‌ام توانستم سی‌ودومین کتابم را منتشر کنم.

آقاخانی تشریح کرد: نشر هنر دفاع وابسته به سازمان سینمایی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بعد از دیدن نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» متقاعد شد که رویکردهای مرا در مجموعه متن‌هایم نسبت به جنگ در قالب یک مجلد دربیاورد و این من را خیلی خوشحال کرد چون همیشه مترصد این بودم که ناشرهای پراکنده این آثار را متقاعد کنم که یکبار یک مجموعه چاپ کنند. البته که بین اینها آثاری هم هست که قبلا چاپ نشده است.

او ادامه داد: این سی و دومین کتابم در طول این سال‌ها و چهارمین عنوان کتابی بود که در طول سال 96 توانستم منتشر کنم که در کارنامه‌ام یک رکورد محسوب می‌شود. این مجموعه «دو سه‌گانه برای جنگ» نام گذاشته شده که شامل دو تریلوژی است؛ عنوان فرعی یکی از این دو تریلوژی «واقع‌نگاری» و شامل سه نمایشنامه بر مبنای موقعیت جنگی و تجربیاتی است که خودمان در معرضش قرار گرفته‌ایم و این موقعیت‌های تخیلی براساس آن به ذهن من خطور کرده است.

نمایشنامه‌نویس «کسوف» و «زنانی که به بزها خیره شدند» خاطرنشان کرد: دومین سه‌گانه نام «پرتره‌نگاریی دارد که شامل نمایشنامه‌هایی براساس واقعیت‌های مستند موجود درباره سه چهره متفاوت و خیلی شاخص جنگ هشت ساله خودمان است. این سه شخصیت شامل خلبان احمد کشوری، شهید مصطفی چمران و شهید محمد جهان‌آرا است. این پرتره‌نگاری‌ها و واقع‌نگاری‌ها کنارهم شش نمایشنامه را شکل دادند که در قالب کتاب «دو سه‌گانه برای جنگ» توسط نشر هنر دفاع چاپ شده و خوشبختانه روبروی در اصلی دانشگاه در مرکز فروش این ناشر در دسترس است.

آقاخانی با بیان اینکه «همیشه دوست داشتم این اتفاق برای دو مضمونی که در میان مجموعه کارهایم چندبار سراغش رفته‌ام اتفاق بیفتد» گفت: یکی درباره جنگ است که خیلی و به تکرار سراغش رفته‌ام؛ چون این مفهوم انگار نمی‌خواهد دست از سرم بردارد و دیگری هم مفهوم مهاجرت است که باز چندبار سراغش رفته‌ام. دوست داشتم اینها در مجموعه‌هایی مجزا کنارهم چاپ شوند که خدا را شکر مجموعه‌ای با مضمون آثار جنگی امسال منتشر شد.

نمایشنامه‌نویس و کارگردان «هفت عصر هفتم پاییز» با بیان اینکه امیدوار است درباره مضمون مهاجرت هم ناشری را پیدا کند که متقاعد شود این دورخیز را انجام دهد، گفت: از این اتفاق خیلی استقبال می‌کنم چراکه این مجموعه شدن موضوعات برای من به عنوان نویسنده حرفه‌ای و برای دانشجویانی که بعدا می‌خواهند کار حرفه‌ای کنند و هرکسی که می‌خواهد بعدا به این مجموعه دسترسی پیدا کند و درگیر پراکندگی‌های نشر و چاپ نشود اتفاق مهمی خواهد بود.

آقاخانی همچنین با اشاره به چهار عنوان کتابی که از او در سال 96 منتشر شده، گفت: در سال 96 علاوه بر این مجموعه، نمایشنامه «هفت عصر هفتم پاییز» و «نمایشنامه‌های رادیویی معاصر» را به همت و مدد یار همیشگی‌ام نشر سیراف درآورده‌ام. همچنین ترجمه متفاوت و جدیدی از «اهمیت ارنست بودن» را با نشر آسمون ریسمون منتشر کردم. چندروز پیش هم در آخرین ماه سال چهارمین عنوان با نام «دو سه‌گانه برای جنگ» درآمد که امیدوارم مورد اقبال علاقه‌مندان قرار بگیرد.

او با بیان اینکه «دو سه‌گانه برای جنگ» همه آن چیزی است که درباره جنگ دارد، گفت: تنها دو اثر دیگر درباره جنگ دارم که از این مجموعه خارج ماند و نمی‌خواهم چاپشان کنم. این دو را پیش از دوره دانشجویی نوشته بودم و هردو هم اجرا شده و جایزه گرفته‌اند؛ با نام‌های «گیسوبران باغ» و «آنجا پشت در». به‌هرحال برای دوره خام‌دستی من هستند و راغب به چاپ‌شان نیستم هرچند هنوز می‌توانم از آنها دفاع فنی و حرفه‌ای کنم.

کد N1832496

وبگردی