آفتاب

کرمانشاه مقصد امن گردشگری است

کرمانشاه مقصد امن گردشگری است

گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور برای یازدهمین سال متوالی و همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری با شعار «پایمردی راهنما، برای پایداری کرمانشاه» در استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این گردهمایی چهار روزه با هدف  ایجاد تحول در گردشگری بهاره این استان زلزله‌زده و کمک به رشد اقتصادی آن، با حضور ۴۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری کشور و میهمانان ویژه‌ای چون میرجلال‌الدین کزازی و مسعود گلزاری از اساتید ادبیات و تاریخ کرمانشاه و پروفسور هینکلمن، باستان‌شناس هلندی برگزار شد.

در طی این گردهمایی میهمانان از مراکز باستانی و جاذبه‌های دیدنی استان کرمانشاه ازجمله معبد آناهیتا، بیستون، کتیبه آنوبانی نی، کاخ خسرو، نخلستان های قصرشیرین، یادمان شهدای مرصاد، سراب روانسر، پاوه، غار قوری قلعه و روستای شمشیر بازدید کردند. همچنین راهنمایان گردشگری با سفر به سر پل ذهاب از این شهر زلزله‌زده بازدید کردند و با جمع‌آوری  ۱۵ میلیون تومان کمک‌های راهنمایان گردشگری ۶ کانکس به زلزله‌زدگان این شهر اهدا شد.

مراسم اختتامیه  یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر کشور نیز  با برگزاری آیین سال تحویل راهنمایان گردشگری که یک نماد برای شروع کار فعالان این عرصه و وقت‌شناسی این صنف است، راس ساعت 9 و 57 دقیقه روز جمعه ۴ اسفند آغاز شد و با تقدیر از فعالان برتر حوزه گردشگری، رونمایی از سامانه راهنمایان گردشگری، سامانه‌ای در راستای توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی گردشگران و سخنرانی مهمانان ویژه این رویداد ادامه یافت.

در مراسم اختتامیه استاندار کرمانشاه با بیان اینکه امروز گردشگری در سبد خانوارهای ایرانی جا باز کرده است گفت: این نوید بسیار خوبی است که امروز حضور صنعت گردشگری در خانوارهای ایرانی به شکل نیاز درآمده است که باید از این فرصت استفاده کنیم.

هوشنگ بازوند با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری باعث تحول اقتصادی کشور، افزایش سرانه درآمد مردم و عدالت اجتماعی در سرانه درآمد مردم می‌شود، گفت: امیدواریم سال 97 سال پویایی و شکوفایی گردشگری کرمانشاه باشد.

وی با بیان اینکه ایده "کرمانشاه 2020" با محوریت گردشگری و خدمات در استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است، یادآو رشد: با گرفتن مصوبه این طرح از دولت تحولی بزرگ در اتوبان میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه را رقم زده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز با اشاره به آسیب‌های ناشی از جنگ تاکید کرد که کرمانشاه در حوزه گردشگری به  زیرساخت‌های ضروری نیاز دارد.

جلیل بالایی با بیان اینکه دولت در ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ دولت به اندازه ۷ سال قبل در سازمان میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری کرد به طوری که در حوزه تاسیسات گردشگری مجموعه طرح‌هایی در حال اجراست که به اندازه ۵۰ درصدشان در دست پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان از افزایش 50 درصدی دفاتر خدمات گردشگری در کرمانشاه و طی دو سال گذشته خبرداد و گفت: سه مرکز تخصصی در این حوزه برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: تا دو سال گذشته تعداد راهنمایان گردشگری استان 10 نفر بود که اکنون به 28 نفر رسیده  و این تعداد تا نوروز 97 به 50 نفر افزایش خواهند یافت.

در ادامه این مراسم رئیس انجمن دفاتر مسافرتی ایران با اشاره به مشکل بیمه راهنمایان گردشگری گفت: شما سنگرسازان بی‌سنگری هستید که برای دفاتر داخلی و خارجی بهترین خدمات را ارائه می‌کنید.

رفیعی با تاکید بر اینکه تجربه ثابت کرده است که حل مسئله بیمه راهنمایان گردشگری از سوی مجلس تا سال آینده اتفاق نخواهد افتاد، گفت باید با تشکیل کمیته‌ای در انجمن صنفی دفاتر به نقطه نظرات مشترکی رسیده و بتوانیم راهنمایان گردشگری را از سوی دفاتر بیمه کنیم.

همچنین در نشست خبری که در حاشیه این گردهمایی برگزار شد معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از لحاظ امنیت جزو استان‌های نخست کشور است، گفت:‌ این استان از لحاظ زیرساخت سفر نیز جزو استان‌های قدرتمند شناخته می‌شود  و در هفته 150 پرواز از فرودگاه این استان انجام می‌شود.

نیک کردار از امکان صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاه کرمانشاه خبر داد و گفت: عمده راه‌های کرمانشاه تبدیل به بزرگراه شده‌اند و باقیمانده جاده‌ها نیز بزودی تبدیل به بزرگراه می‌شود.

وی با تاکید بر زیرساخت مناسب ارتباطی و مخابراتی و وجود مرز قصر شیرین به عنوان شاخصه‌های گردشگری این استان از تبدیل قصرشیرین به منطقه آزاد خبر داد.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به تهیه طرح جامع گردشگری این استان در سال 82 تا 83 از بررسی و  تجدیدنظر در این طرح جامع خبر داد.

در ادامه این نشست رئیس فراکسیون گردشگری با اشاره به نقش حیاتی کرمانشاه در طی هشت سال دفاع مقدس گفت: مجلس به عنوان قانون‌گذار و دولت در بخش اجرا در تلاش است تا موانع را برای توسعه گردشگری از جلوی پای تشکل‌های گردشگری بردارد.

جبار کوچکی‌نژاد  با اشاره به تاکید واگذاری امور به بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه گفت:‌ اگر دولت برای برگزاری این گردهمایی وارد می‌شد باید هزینه‌های میلیاردی می‌کرد اما این تشکل‌ها کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور و دیگر تشکل‌ها می‌توانند با هزینه‌های کمتر به توسعه گردشگری کشور بپردازند.

در این نشست رئیس کانون راهنمایان گردشگری گفت: پس از زلزله کرمانشاه این استان به دلیل مشکلات بوجود آمده از تیتر خبرها دور شده است و هدف ما از برگزاری این گردهمایی کرمانشاه احیای دوباره این مساله در رسانه‌ها بود که این اتفاق به حضور 400 راهنمای گردشگری و حضور رسانه‌ها در کرمانشاه به خوبی دنبال شد.

اویس کیانی از افتتاح فاز اول سامانه جامع راهنمایان گردشگری خبر داد و گفت: این سامانه با همراهی انجمن صنفی جامعه تورگردانان تهیه شده و تکمیل کننده ارتباطات راهنمایان با عناصر فعال این حوزه است.

وی همچنین با اعلام  تهیه کتاب راهنمای گردشگری «برد» در سال آینده گفت: این کتاب به عنوان رفرنس جهانی گردشگری در سال 2016 شناخته شده و به دنبال انتشار آن در خصوص جاذبه‌های گردشگری ایران هستیم.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری با اشاره به  تعریف مسیر مسافران گردشگری ریلی و توسعه گردشگری سلامت در استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه با توجه به زلزله اخیر به منطقه قرمز گردشگری تبدیل شده بود که می‌خواهیم با کمک رسانه و فعالان به حالت سفید بازگرداند.

از سال 1990 فدراسیون جهانی راهنمایان، روز جهانی راهنمایان گردشگری را در تقویم میلادی ثبت کرد و ایران هم توسط کانون راهنمایان گردشگری کشور از 11 سال قبل این روز را چچ با میزبانی استان‌های مختلف ازجمله کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، خراسان، یزد، اصفهان و خوزستان گرامی داشته است که امسال استان کرمانشاه از میان سه نامزد میزبانی شامل بندرعباس، قشم و کرمانشاه، توسط مجمع عمومی کانون صنفی راهنمایان انتخاب شد و با حمایت بخش دولتی و خصوصی و راهنمایان گردشگری این همایش طی چهار روز (از سه‌شنبه اول تا جمعه 4 اسفند) با حضور ۴۰۰  نفر از راهنمایان گردشگری سراسر کشور با هدف شناخت و معرفی جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه به گردشگران، برگزار شد.

کد N1831781

وبگردی