آفتاب

لازم است نقد و گفت‌وگو در سطح ملی استمرار پیدا کند

لازم است نقد و گفت‌وگو در سطح ملی استمرار پیدا کند

وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: لازم است نقد و گفت‌وگوی ملی در سطح ملی استمرار پیدا کند و امیدواریم این موضوع در همه سطوح مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مصطفی معین، صبح امروز در نشست خبری «همایش ملی امید اجتماعی» گفت: همایش امید اجتماعی توسط بنیاد رحمان و همکاری چند دستگاه و نهاد دیگر طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود. در دهمین سالگرد موسسه رحمان هستیم که یک موسسه علمی فرهنگی و اجتماعی است و مسائل اجتماعی را مورد مطالعه قرار می‌دهد و درصدد پیش‌گیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی است. طی این مدت، مطالعاتی صورت گرفته است مانند مطالعات وضعیت اجتماعی ایران در دهه هشتاد که توسط چهل پژوهشگر انجام شد. گزارش وضعیت زنان ایرانی در دهه هشتاد هم منتشر شده است. گزارش وضعیت کودکان ایرانی در دست انتشار است. این گروه‌ها از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند. جلد دوم گزارش وضعیت اجتماعی ایران از سال ۸۸ تا ۹۶ نیز در دست چاپ است.

رئیس موسسه رحمان با بیان اینکه در پژوهش‌های موسسه رحمان مشخص شد آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش و فراگیر هستند، اظهار داشت: در گزارش‌های ملی دهه‌های گذشته هم بر این مسئله تاکید شده که آسیب‌های اجتماعی درحال کاهش است و پیوندهای اجتماعی هم به سمت کاهش قرار داد. در تحقیقات جهانی هم رتبه ایران مناسب نیست به طوری که در تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ درباره رضایت ملی منتشر شد رتبه ایران از ۱۴۹ کشور در رتبه ۱۱۷ بود.

معین با بیان اینکه علل این مسائل در همایش امید اجتماعی بررسی می‌شود، تصریح کرد: در این همایش تلاش می‌کنیم راهکارهای افزایش امید اجتماعی بررسی و واکاوی شوند هرچند که به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی، فقر و تبعیض باشد که در همه عرصه‌ها است فقط در عرصه سیاسی نیست. البته این مسائل با یکدیگر پیوسته هستند و موجب یک سیکل معیوب می‌شوند و انسجام اجتماعی و اعتماد را کاهش می‌دهد و در نهایت ناامیدی را ایجاد می‌کنند که در نهایت می‌تواند امنیت ملی را هم تهدید کند.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم راهکارها و راهبردهایی را در این باره پیدا کنیم که با عزم همگانی و تغییر نگرش امیدوار هستیم وارد مرحله امیدوارکننده‌ای شویم. بنابراین لازم است نقد و گفت‌وگوی ملی در سطح ملی استمرار پیدا کند و امیدواریم این موضوع در همه سطوح مورد توجه قرار گیرد.

کد N1831471

وبگردی