آفتاب

کشت ریزتومورها برای مقابله با سرطان

کشت ریزتومورها برای مقابله با سرطان

همشهری آنلاین: دانشمندان با کشت داده ریزتومورهایی در آزمایشگاه توانسته‌اند نحوه واکنش بدن بیماران مبتلا به سرطان نسبت به درمان را پیش‌بینی کنند.

براساس گزارش BBC، نتيجه اين پژوهش كه در نشريه ساينس منتشر شده‌است،‌ نشان مي‌دهد اين تكنيك در پيش‌بيني ناكارمد‌بودن داروها در درمان دقتي صد‌درصدي دارد و به اين شكل مي‌توان بيماران را از عوارض جانبي ناخوشايند درمان‌هاي بي‌استفاده نجات داد. همچنين اين تكنيك مي‌تواند به عنوان شيوه‌اي موثر براي آزمايش داروهاي جديد به كار گرفته شود.

در این پژوهش بافت‌هاي نمونه‌‌برداري شده از بدن 71 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ پيشرفته در اندامك‌هاي سه‌بعدي در آزمايشگاه كشت داده شدند.  كشت اندام‌واره‌ها روش علمی نسبتا جدیدي است که دانشمندان با كمك آن حتي موفق به رشد دادن مغزهايي كوچك در آزمايشگاه شده‌اند.

پس از كشت اندام‌واره‌ها،‌محققان از دارويي كه بيماران با استفاده از آن تحت درمان بودند تلاش كردند تا بافت‌هاي كشت داده شده را درمان كنند . نتايج به دست آمده نشان داد درصورتي كه دارو روي باف نتيجه مثبت از خود نشان دهد، تاثير درماني آن روي بيمار 80 درصد خواهد بود و اگر روي بافت يا اندام‌واره ناموفق عمل كند،‌ 100 درصد روي بيمار نيز تاثيري نخواهد داشت.

حذف عوارض جانبي ظالمانه‌ داروهاي ويژه سرطان از روند درمان بيمار به تنهايي مي‌تواند تفاوت بزرگي در روند درمان اين بيماري به جا بگذارد و حتي شايد بتوان از آن در كنار آزمايش‌ةاي رايج به عنوان ابزاري براي طراحي درمان موثر براي هر بيماري،‌شكلي از طب شخصي‌سازي شده استفاده كرد.

کد N1831401

وبگردی