آفتاب

از برداشتن روسری تا نصب شیروانی روی جعبه مخابرات | وضعیت مریم شریعتمداری و شاپرک شجری زاده

از برداشتن روسری تا نصب شیروانی روی جعبه مخابرات | وضعیت مریم شریعتمداری و شاپرک شجری زاده

از ماجرای دخترانی که با برداشتن روسری روی جعبه های مخابرات در تهران، «دختران خیابان انقلاب» نام گرفتند، هر روز صفحه جدیدی ورق می خورد. نصب شیروانی روی جعبه های مخابرات، یکی از واکنش های مسئولان در برخورد با این افراد بود، که با انتقاد شدید مواجه شد. مریم شریعتمداری و شاپرک شجری زاده آخرین دخترانی هستند که دست به این اقدام زدند و هم اکنون در بازداشت به سر می برند.

دو تصوير؛ اولي جوشکاري كه حجم مثلثي‌شکلي شبيه شيرواني را روي جعبه مخابرات نصب مي‌كند تا به اين وسيله مانع از ايستادن افراد روي اين جعبه‌ها شود و تصوير دوم، فيلمي است که در آن يکي از همين دختران به نام مريم شريعتمداري، از روي يک جعبه مخابراتي به پايين پرتاب شد و ظاهرا زانوي او آسيب ديده است. اين دو تصوير به‌سرعت در فضاي مجازي منتشر و با واکنش‌هاي انتقادي کاربران مواجه شد. حتي برخي از چهره‌هاي اصولگرا هم از نحوه تصميم‌گيري براي مواجهه با دختران خيابان انقلاب گلايه کردند. 
برای نمونه سيدمحمود رضوي، از مشاوران محمدباقر قاليباف در انتخابات رياست‌جمهوري و از حاميان او با انتشار تصوير تغيير شکل جعبه‌هاي مخابراتي در توييتر خود نوشت: «با اين جنس تصميمات به دشمني آمريکا، اسرائيل، ري_استارت، داعش، آمدنيوز و امثالهم احتياجي نيست، مسئولين خودشان کفايت مي‌کنند». 
از طرف ديگر، محمدرضا زائري، از چهره‌هاي روحاني نقاد منتسب به جريان اصولگرا هم در صفحه اينستاگرام خود با انتشار همين تصوير نوشت: «پاک‌کردن صورت‌مسئله ساده‌ترين و آسان‌ترين و بديهي‌ترين و رايج‌ترين و بهترين...ترين شيوه مديريت!» او در ادامه همين پست با هشتگ جوشکاري نوشته بود: «مگه اصلا مشکلي وجود دارد؟ کي؟ کجا؟». 
نقدها درحالي به تغيير شکل جعبه‌هاي مخابراتي و تقريبا با همين محتوا ادامه داشت که انتشار فيلم برخورد با مريم شريعتمداري و پرتاب او از روي جعبه به زمين، شيوه برخورد و مواجهه با موج دختران انقلاب را به چالش جدي‌تري کشيد. در ويدئوهايي که از اين برخورد وجود دارد، اگرچه پليس در صحنه اول تلاش مي‌کند تا مريم را با صحبت راضي کند که از جعبه پايين بيايد اما وقتي با پرسش‌هاي مکرر او درباره اينکه جرمش چيست مواجه مي‌شود، ناگهان يکي از مأموران از روي درخت بالا رفته و مريم را به پايين هل مي‌دهد. او همچنين با ادبياتي که قابليت درج ندارد، مردم را از واکنش احتمالي منصرف مي‌کند. قبل از مريم شريعتمداري، البته شاپرک شجري‌زاده، دختر ديگري از اين موج نیز همان روز پنجشنبه در شمال تهران روسري خود را بر چوب زده بود که پليس او را هم دستگير کرد.
وضعيت مريم و مادرش

مريم شريعتمداري، ٣٢ساله از دانشجويان اميرکبير است که از روي جعبه به پايين پرتاب شد. يکي از افرادي که پيگير وضعيت مريم است، به «شرق» گفت که مادرش به آنها گفته که او را به زندان اوين برده‌اند. ميترا جمشيدزاده، مادر مريم در اعتراض به بازداشت دخترش روز گذشته به کلانتري وزرا مراجعه مي‌کند. او در کلانتري خواهان آزادي دخترش شده و به روند موجود اعتراض مي‌کند که همين امر هم سبب بازداشت موقت او مي‌شود. در نهايت مأموران مادر مريم را آزاد مي‌کنند اما ظاهرا او به نشانه اعتراض در کلانتري باقي مي‌ماند. با‌اين‌حال به طور مشخص روشن نشده که مريم شريعتمداري هم‌اکنون در کدام زندان به سر مي‌برد. به گفته دوستان او، زانوي او دچار آسيب شده است که بعد از بازداشت و بخيه‌زدن او را مجددا به زندان منتقل کرده و آنتي‌بيوتيک به او نرسيده است. عبدالله رمضان‌زاده، از فعالان سياسي اصلاح‌طلب هم در حساب توييتر خود در اعتراض به اين رفتار پليس نوشت: «چه کسي و به استناد کدام ماده قانوني به پليس اجازه پرت‌کردن آن خانم را داده است؟». شاپرک شجري‌زاده، دختر ديگري است که پنجشنبه گذشته بازداشت‌ شده و نسرين ستوده وکالت او را برعهده گرفته است. ستوده در گفت‌وگو با «شرق» گفت که ظاهرا ابتدا او به وزرا منتقل شده و بعد هم زندان قرچک فرستاده شده است.
ستوده که وکالت نرگس حسيني، دومين دختر خيابان انقلاب را هم برعهده دارد، درباره اتهاماتي که نرگس امروز در دادگاه با آنها مواجه است، گفت: «نرگس حسيني با سه اتهام، ظاهرشدن بدون حجاب شرعي در معابر، تظاهر به عمل حرام و تشويق به فساد، امروز در دادگاه قضائي ارشاد محاکمه مي‌شود».
نرگس که بعد از دستگيري به زندان قرچک منتقل شده بود، با وثيقه ٦٠ ميليون توماني آزاد شده است. ستوده در ادامه توضيح داد که سنگين‌ترين اتهام، تشويق به فساد است که بين يک تا ١٠ سال زندان در پي دارد. او در توضيح اينکه ظاهرشدن بدون حجاب در معابر در کدام ماده از قانون مجازات اسلامي اشعار شده است هم گفت: «تبصره ماده ٦٣٨ قانون مجازات اسلامي مي‌گويد که حضور زنان بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي بين پنج تا ٥٠ هزار تومان جريمه نقدي و ١٠ روز تا دو ماه حبس در پي‌دارد». او در ادامه گفت: «موکل من بدون حجاب شرعي نبوده است. او لباس زمستاني بر تن داشته و بدن او پوشيده بوده است. اگر موکلم از اين اتهام تبرئه شود، از اتهام بعدي يعني تظاهر به عمل حرام هم مبرا خواهد شد».
کد N1831229

وبگردی