آفتاب

اختصاص سالانه 49 میلیون مترمکعب آب از سد لار و لتیان به شهرستان پردیس

اختصاص سالانه 49 میلیون مترمکعب آب از سد لار و لتیان به شهرستان پردیس

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در آیین کلنگ زنی انتقال آب کلان به پردیس گفت: 49 میلیون مترمکعب آب در سال از سد لار و لتیان به شهرستان پردیس اختصاص خواهیم داد.

به‌گزارش ایلنا، "محمدرضا بختیاری" در آیین کلنگ‌زنی خط انتقال آب کلان به پردیس که با حضور وزیر نیرو، استاندار تهران و فرماندار پردیس در سالن شهرداری این شهرستان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: پروژه آب رسانی به پردیس پروژه بسیار مهمی محسوب می‌شود که آب این منطقه از طریق سدهای لار، لتیان و ماملوتامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه این شهرستان در منطقه حفاظت شده پارک ملی قرار گرفته است و با مشکلاتی همراه می‌باشد، تصریح کرد: این شهرستان نیازمند مطالعات جدی در خصوص جمعیت و اشتغال می‌باشد که با حل شدن این مشکلات پتانسیل‌های لازم جهت سرمایه گذاری بیشتر دراین شهرستان جوابگو خواهد بود.

بختیاری با اشاره به اینکه لوله‌های این خط انتقال تولید شده است، گفت: امیدواریم در سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد و مشکلات تأمین آب مردم این شهرستان حل شود.

وی با اشاره اینکه 20 میلیارد تومان بابت این خط انتقال از طریق پروژه مسکن مهر تأمین مالی شده است، گفت: با اختصاص یافتن 30 میلیا رد تومان دیگر نیز این پروژه سرعت خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: استان تهران بیش از 13 میلیون نفر جمعیت دارد که 17 درصد کل کشور را به خوداختصاص داده است ومنابع آبی ما در استان تهران بسیار محدود می‌باشد که مشکلاتی در این خصوص دیده می‌شود.

بختیاری با اشاره به اینکه بیش از چهار میلیارد متر مکعب منابع آب استان تهران می‌باشد، گفت: از این میزان بیش از دومیلیارد متر مکعب آب‌های زیرزمینی و چشمه و قنوات و بیش از یک میلیارد متر مکعب آب‌های سطحی استان می‌باشد.

وی ادامه داد: در کشور ما بین 7 تا 8 درصد منابع آبی صرف آب شرب می‌شود که در تهران این میان 34 درصد را به خود اختصاص داده است. و طول رودخانه‌های استان تهران نیز 2880 کیلومتر می‌باشد که این رودخانه‌ها نیز تأمین کننده آب شرب شهر تهران می‌باشند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان فقیرترین استان از لحاظ منابع آب تجدید پذیر است، عنوان کرد: میزان بیلان منفی آب تهران 150 میلیون متر مکعب است که 80 میلیون متر مکعب آن مربوط به دشت‌های ورامین، پیشوا و پاکدشت است. دشت‌های ورامین و تهران دشت‌های بحرانی ما به شمار می‌رود که موضوع فرونشست در آن‌ها بسیار جدی است و با انجام پروژه‌هایی همچون طرح احیاء وو تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی می‌توان به داد آن‌ها رسید.

وی همچنین ادامه داد: یکی از مشکلات آب تهران تاسیسات فرسوده آن بوده که باید موضوع تعمیرات و نگهداری آن مد نظر قرار گیرد.

بختیاری با تاکید بر اینکه هر چقدر هم آب به تهران منتقل کنیم اگر در منابع آب زیرزمینی دقت نشود، بسیاری از هزینه‌ها به هدر می‌رود، گفت: عمده کار در آب منطقه ای تهران در سه محور انسداد چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح پروانه‌ها می‌باشد که علاوه بر بستن چاه‌های غیر مجاز بایستی میزان برداشت آب چاه‌های مجاز را نیز کنترل کنیم.

وی همچنین در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل جذابیت‌هایی که در تهران وجود دارد، ساخت و سازهایی نیز در حریم و بستر رودخانه‌ها انجام می‌شود که تاکنون 800 ویلای ساخته شده در حریم و بستر رودخانه را آزادسازی کرده‌ایم که با این اقدام میزان ارزش گذاری این اراضی یک هزار و 1150 میلیارد تومان می‌باشد که امیدواریم در ظرف سه سال آینده کل حریم و بستر رودخانه‌های استان تهران را آزاد سازی نماییم.

 

کد N1830447

وبگردی