آفتاب

ربیعی: مشاغل خانگی به اندازه پتروشیمی، فولاد و سیمان اهمیت دارند

ربیعی: مشاغل خانگی به اندازه پتروشیمی، فولاد و سیمان اهمیت دارند

جلسه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی با حضور علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه در محل وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در جلسه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی پس از شنیدن آخرین گزارش مربوط به ستاد ساماندهی مشغاغل خانگی گفت: در چند سال اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی مشاغل خانگی صورت گرفته است اما متاسفانه هنوز تصور می‌شود که مشاغل خانگی بیش از هر چیزی به وام و تسهیلات بانکی نیاز دارند درحالیکه طی چند سال اخیر با پیگیری‌های ستاد ساماندهی مشاغل خانگی بسیاری از مشاغلی که به غلط کاذب نلامیده می‌شدند امروز در زمره مشاغل خانگی قرار دارند.

وی افزود: باید مشخص شود که در زمینه مشاغل خانگی چه تعداد فرصت شغلی در چه زمینه‌هایی ایجاد شده و ظرفیت باقیمانده چقدر است.

وی گفت: قبول داریم که پرداخت تسهیلات اعتباری نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد مشاغل خانگی دارند اما باید در کنار این مساله دنبال بهبود فضای کسب و کار در این حوزه باشیم. قطعا اصلاح مقررات از طریق بازبینی بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها به اندازه تخصیص یافتن منابع برای مشاغل خانگی اهمیت دارد. همچنین باید دنبال شناسایی ظرفیت‌ها و ایده‌های جدید در حوزه مشاغل خانگی باشیم.

وی افزود: تا همین چند سال پیش جامعه شناخت درستی از مشاغل نداشت و شغل خدماتی روزنامه‌فروشی در سر چهارراه را به غلط شغل کاذب تلقی می‌کردند درحالیکه شغل کاذب حرفه‌ای است که در آن با انجام هفته‌ای دو ساعت فعالیت درآمد چند میلیون تومانی به دست آورد.

ربیعی افزود: اکنون باید مشخص کنیم که در حوزه مشاغل خانگی چه ظرفیت‌هایی وجود دارد. اینکه درآمد افراد شاغل در این حوزه چقدر است، سهم آنها در تولید ارزش افزوده چه میزان است و اینکه این حوزه تا چه اندازه قابلیت تحقق وعده ایجاد 900 هزار فرصت شغلی توسط دولت را دارد.

وی افزود: باید به دنبال شناسایی ظرفیت‌ها باشیم. اینکه زمینه‌های مشاغل خانگی را در شهر و روستا شناسایی کنیم و بعد با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند صندوق بیمه روستائیان عشایر از فعالان این حوزه حمایت‌های لازم را به عمل بیاوریم.

وی تاکید کرد:‌ مشاغل خانگی به اندازه پتروشیمی، فولاد و سیمان اهمیت دارند اما نباید به شیوه رایج در این زمینه‌ها حوزه مشاغل خانگی را اداره کنیم. در صنعت پتروشیمی تعیین قیمت خوراک، مواد اولیه و گاز و تسهیلات بانکی اهمیت دارد اما با این شیوه نمی‌توان به مشاغل خانگی نگاه و آن را ساماندهی کرد.

ربیعی با یادآوری اینکه ممکن است در حوزه مشاغل خانگی دستگاه‌های مختلفی تداخل داشته باشند، افزود: با این حال باید همه کمک کنیم تا متقاضیان و فعالان واقعی حوزه مشاغل خانگی شناسایی شوند.

وی بر ضرورت آموزش، حمایت، بازاریابی و تامین تسهیلات برای فعالان واقعی حوزه مشاغل خانگی در نقاط مختلف شهری و روستایی تاکید کرد و افزود: اگر این اتفاق بیفتد آنگاه می‌توانیم مانند سایر الگوهای موفق جهانی برای هر نقطه از کشور سند اشتغال معتبری مشخص کنیم.

کد N1828344

وبگردی