آفتاب

توسعه مترو گران قیمت است/باید تراموا در کلانشهرها احداث کنیم

توسعه مترو گران قیمت است/باید تراموا در کلانشهرها احداث کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید به جای توسعه مترو که راه‌حل گران قیمتی است، توسعه ریل سبک و تراموا را در تهران و سایر کلانشهرها دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان عرصه حمل و نقل به تشریح برنامه وزارت راه و شهرسازی در دو موضوع حمل و نقل چندوجهی و حمل و نقل یکپارچه پرداخت.

آخوندی گفت:‌ باید به جای توسعه مترو که راه‌حل گران قیمتی است، توسعه ریل سبک و تراموا را در تهران و سایر کلانشهرها دنبال کنیم. متاسفانه اقتصاد حمل و نقل موضوعی است که در ایران به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته و امکان ورود به این بخش به شکل جدی فراهم نشده است.

وی تاکید کرد:‌ شهرهای ما در حال حاضر با دو مساله بسیار بنیادی و جدی مواجه هستند و این دو مساله عبارتند از امکان سکونت و امکان جابجایی در شهرها که ورود به هر کدام بحث‌های دامنه‌داری را می‌طلبد.

آخوندی اضافه کرد:‌ قطعا یکی از دلایل قابلیت سکونت در شهرها به سیستم حمل و نقل مرتبط است، زیرا اگر سیستم مل و نقل مطمئن، سریع و ایمن داشته باشیم، می‌توانستیم حومه‌نشینی سالمی را تجربه کنیم. به همین دلیل پدیده‌ای که امروزه با آن مواجهیم پدید‌ه‌ای معکوس در شهرهاست بدین معنا که شهرهای پیرامون کیفیت نازلی دارند، اما درون شهرها به نسبت وضعیت بهتری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای دنیا پیرامون، از درون شهرها وضعیت مناسب‌تری دارند، علت این موضوع را به حمل و نقل همگانی مرتبط دانست و گفت: در دهه 60 تصمیم بر آن شد تا شهرهای جدید با این هدف که از تمرکز زدایی در بافت‌های شهری پرهیز شود در اطراف کلان‌شهرها طراحی و احداث شود. متاسفانه نتیجه این شد که شهرهای جدید پیرامون کلانشهرها بعد از 30 سال هنوز نتوانستند موقعیت سکونتگاهی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هنوز در شهر صدرا حمل و نقل همگانی و ریلی مناسبی ایجاد نشده است، گفت: بخشی از چالش‌های شهرها به نبود حمل و نقل یکپارچه برمی‌گردد. متاسفانه هنوز در حمل و نقل یکپارچه به صورت تئوری بحث‌های مطرح می‌شود و هنوز در سیستم مدیریت شهری، یکپارچگی در دستور کار نیست.

آخوندی ادامه داد: هم اکنون حمل و نقل درون و برون شهری کاملا منفک از هم هستند و ارتباطی باهم ندارند. به همین دلیل مدتی است که تمرکز ما بر روی حمل و نقل یکپارچه قرار دارد و مفهوم TOD را مطرح کردیم که در تمام حوزه‌های حمل و نقلی و همچنین در حوزه بار و مسافر مصداق خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ اگر قرار بود شهرهای جدید همچون هشتگرد، پرند، پردیس، اندیشه و ... ایجاد شود باید قبل از آن حمل و نقل عمومی مطمئن ایجاد می‌شد. متاسفانه این بحث تنها مربوط به تهران نیست بلکه در سایر کلانشهرهای کشور نیز مطرح است.

ادامه دارد...

کد N1827335

وبگردی