آفتاب

بازدید وزیر ارشاد از جشنواره هنرهای تجسمی فجر

بازدید وزیر ارشاد از جشنواره هنرهای تجسمی فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ظهر امروز با حضور در موسسه فرهنگی و هنری صبا از بخش رقابتی دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی درباره انتقال موزه هنرهای معاصر تهران به سازمان میراث فرهنگی گفت: تاکنون درباره انتقال این موزه صحبتی نشده است و چیزی نیز به من نگفته‌اند اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد، من شخصاً با آن مخالف هستم.

افزود: از همه هنرمندانی که به هنر معاصر ایران و صیانت از آن توجه دارند، تشکر می‌کنم و حتما این در جایی مورد مدیریت قرار می‌گیرد که با حساسیت‌‌هایی که هنرمندان دارند، به شکل درستی از لحاظ مدیریت و اجرا باشد.

وی ادامه داد: بحث صیانت و نظارت درباره آثار فرهنگی را در این دوره به معاون هنری با تأکید جدی‌تری گفته‌ایم و دوستان قبلی هم این مراقبت را داشته‌اند.

صالحی گفت: نه فقط هنرهای تجسمی که در دیگر جشنواره‌های بزرگ هم حتما به زیرساخت‌‌های جدی‌تری در تهران نیاز داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نیاز جشنواره تجسمی به کاخ جشنواره (گالری ملی) برای برگزاری مناسب این رویداد هنری اظهار داشت: در این حوزه تلاش می‌کنیم اما در حوزه‌‌های مختلف کاخ جشنواره نداریم و این موضوع فقط مربوط به جشنواره تجسمی نیست.

وی افزود: حتماً تهران به عنوان پایتخت جشنواره‌های منطقه‌ای و بعضاً فرامنطقه‌ای نیازمند آن است  که زیرساخت‌های خود را در حوزه جشنواره‌های بزرگ ببیند و این زیرساخت برای تهران حتماً مورد نیاز است. ما هم در این مدت با دوستان دولت و خود آقای رئیس‌جمهور صحبت‌های مختلفی داشته‌ایم تا بتوان برای زیرساخت‌های جدی‌تر در پایتخت کارهایی  کرد و از جمله مکانی برای جشنواره‌ها فراهم کرد.

صالحی گفت: اتفاقات قابل توجهی در هنرهای تجسمی در حال رخ دادن است. همانطور که دانش بینارشته‌ای لحظه‌به‌لحظه در حال رشد و تکامل است،‌ هنرهای بینارشته‌ای هم مرحله به مرحله پیش می‌روند. این ترکیب‌سازی‌ها ما را با هنرهای جدید و خلاقانه‌ای روبه‌رو می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایده‌‌های بکر و تازه، اتفاق دیگری است که در حوزه هنرهای تجسمی رخ داده است و هنرمندان از تکرار فاصله گرفته اند و به سمت ایده‌‌های جدید رفته‌اند.

وی ادامه داد: ویژگی دیگری که مشهود است، گستره ماده هنر است و مانند خود ایده و محتوا، متنوع و نامحدود شده است. نکته دیگر هم اینکه دامنه هنرهای تجسمی به وسعت جغرافیای ایران است و هنرمندان استانی در کنار هنرمندان تهرانی رقابت می‌کنند و دیده می‌شوند.

صالحی افزود: هنرهای تجسمی می‌‌تواند فضای نشاط و امید ایجاد کند،‌ چه در خالق آن و چه در فضاهایی که عرضه می‌شود. چون مکان دیدن هنرهای تجسمی به یک سالن مشخص ختم نمی‌شود و می‌تواند به پهنه محیط اجتماعی ما دیده شود. دیدن هنر به ویژه هنرهای بصری، دریچه‌های درون را باز تر و افق‌های تازه‌تری را  ترسیم می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: هنرهای تجسمی نباید به یک جشنواره سالانه محدود شود که اینطور هم نیست. تکرار و توسعه هنرهای تجسمی در همه فضاهای ایران می‌تواند به تولید نشاط کمک کند.

کد N1826790

وبگردی