آفتاب

مرگ ۱۰۰ هزار اورانگوتان طی ۱۶ سال

مرگ ۱۰۰ هزار اورانگوتان طی ۱۶ سال

همشهری آنلاین: نتایج "تکان‌دهنده و حیرت‌آور" بررسی ۱۶ ساله روی جزیره برونئی نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰ هزار اورانگوتان در معرض انقراض از سال ۱۹۹۹ تاکنون در برونئی کشته شده‌اند.

براساس گزارش BBC، جنگل‌زدایی ناشی از درخت‌بری، کاشت نخل‌های روغنی، معدنکاری و شرکت‌های تولیدی کاغذ از جمله دلایل این كشتار هستند.

اين تحقیق همچنين نشان مي‌دهد كه حيوانات ساكن بخش‌هاي جنگلي نيز درحال ناپديد‌شدن هستند و به گفته محققان موسسه مردم‌شناسي تكاملي ماكس‌پلانك اين به آن معني است كه تعداد زيادي از اورانگوتان‌ها به راحتي كشته مي‌شوند.

ماريا وویت و همکارانش می‌گویند اورانگوتان‌ها علاوه براينكه مورد هدف شکارچیان قرار دارند،‌زماني كه براي تهيه غذا وارد مزارع مي‌شوند نيز كشته مي‌شوند از اين رو شكار بزرگترين عامل مرگ و مير اين جانداران به شمار مي‌رود.

به گفته محققان ديدن چنین تلفاتی در جنگل‌ها غيرمنتظره بوده‌است و این مطالعات نشان می‌دهد شکار، عاملي كليدي است؛ در مواجهه این حیوانات با انسان‌ها در حاشیه مزارع و کشت‌زارها، این حیوانات هستند که بازنده هستند. ميزان خشونت عليه اين جانداران در حدي است كه در جسد يكي از آنها 130 گلوله كشف شده‌است،‌درحالي كه اورانگوتان‌ها به هيچ‌وجه خطرناك نيستند .

سرج ویچ ازدانشگاه ليورپول جان مور انگلستان كه در اين پژوهش همكاري داشته از دولت‌های مالزی و اندونزی درخواست كرده تا علیه کشتار عمدی اورانگوتان‌ها وارد عمل شوند. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تنها جنگل‌زدایی طي 35 سال آینده باعث نابودی 45 هزار اورانگوتان می‌شود.

تخريب زيستگاه از ديگر عوامل اصلي مرگ و مير اورانگوتان‌ها است كه کشت نخل‌های روغنی به اين موضوع دامن مي‌زند. اما کلر از بنیاد خیریه صندوق جهانی طبیعت مي‌گويد براي كاهش عوارض اين پديده مصرف‌کنندگان باید به شرکت‌ها فشار وارد کنند تا محصولاتي سازگار با پایداری زیستی ارائه دهند و هدف اصلي بايد  ممنوعیت کامل جنگل‌زدایی باشد.

باوجود آمار ناخوشایند کاهش جمعیت اورانگوتان‌ها، فعالان محیط زیست امیدواری‌هایی نيز دارند، براي مثال فعالان حيات‌وحش در باغ‌وحش چستر در بریتانیا تصاویری منتشر کرده‌اند که در آن مي‌توان حیواناتی را مشاهده كرد كه در حال استفاده از پل‌های دست‌ساز انسان در جنگل هستند.

به گفته فعالان، این پل‌ها زیستگاه‌های از هم جدا افتاده به واسطه کاشت نخل‌های روغنی، ساخت جاده‌ها و شبکه‌های فاضلاب را دوباره به هم وصل مي‌كنند و مي‌توان به عنوان راه‌حلي موقتي براي كاهش عوارض تخريب زيستگاه‌ها روي آنها حساب كرد.

کد N1826186

وبگردی