آفتاب

علائم آنفولانزای پرندگان در انسان | آنفولانزای جدید خطرناک است؟

علائم آنفولانزای پرندگان در انسان | آنفولانزای جدید خطرناک است؟

یک سوم مبتلایان به آنفولانزای پرندگان در چین جان خود را از دست داده اند، و اقدامات درمانی روی آنها اثربخش نبوده است. آنها البته آنفولانزای H٥N٦ داشته اند. آنفولانزای پرندکان در تهران، که چندی پیش سه پرنده را اطراف پارک چیتگر به دار باقی فرستاد، از نوع H٥N٨ بود. جزئیات شیوع آنفولانزای حدید را در ادامه بخوانید...

بیشتر بخوانید: آنفولانزای مرغی در تهران .
بیشتر بخوانید: آنفولانزای فوق حاد پرندگان چیست؟
بیشتر بخوانید: درباره آنفولانزای مرغی .
وزارت بهداشت در آخرین گزارش از وضع شیوع بیماری آنفلوآنزا، اعلام کرد که موردی از سرایت آنفلوآنزای پرندگان به انسان دیده نشده است و اعلام کرد که از بابت انتقال این بیماری به انسان، نگرانی خاصی ندارند. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در توضیح بیشتر گفت که بررسی‌ها تاکنون منجر به مشاهده موردی از بیماری آنفلوآنزای نوع H٥N٦ در میان ایرانیان نشده است و این توضیح را اضافه کرد: «ویروس آنفلوآنزای نوع H٥N٦ عمدتا ویروسی است که پرندگان را گرفتار می‌کند اما با احتمال کمتر، ابتلای انسان هم به این ویروس وجود دارد.» او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: «ممکن است قدرت این ویروس بیشتر شود و انسان را مبتلا کند. البته در کشور چین یک‌سوم مبتلایان به آنفلوآنزای نوع H٥N٦ با وجود انجام اقدامات درمانی، جان خود را از دست داده‌اند.» به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، درمان دارویی این ویروس وجود دارد، اما زمان تشخیص آن مهم است که باید به‌موقع باشد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت راه‌های اصلی انتقال ویروس آنفلوآنزای نوع H٥N٦ را تماس با پرنده آلوده، دست‌زدن به فضولات، سربریدن، پرکندن و تماس با ترشحات بدن پرنده آلوده اعلام کرد. به گفته گویا، یکی از راه‌های از میان‌رفتن ویروس آنفلوآنزا، حرارت است: «بعید است که این نوع ویروس از راه خوردن منتقل شود و در برخی از کشورها که این ویروس از راه خوردن منتقل شده، از راه مصرف گوشت خام بوده که در کشور ما چنین چیزی مطرح نیست.» 

علائم آنفولانزای مرغی در انسان


گویا با بیان این‌که علایم این نوع ویروس ابتدا به شکل سرماخوردگی است و با تب، سرفه، بدن و گلودرد همراه است و پس از آن پیشرفت می‌کند، افزود: «در برخی افراد این سرماخوردگی بهبود پیدا می‌کند و در موارد پیشرفت بیماری دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند. افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف است، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس آنفلوآنزای نوع H٥N٦ هستند که ممکن است دچار ذات‌الریه شوند و میکروب‌های دیگری به بدن آنها وارد شود و بیماری این افراد را تشدید کند که باید در بیمارستان‌ها بستری و ایزوله شوند و تحت درمان قرار گیرند.» 

آنفولانزای مرغی در تهران


این مسئول در وزارت بهداشت، در ادامه به ماجرای مشاهده‌شدن آنفلوآنزای پرندگان در دریاچه خلیج‌فارس اشاره کرد و به ایسنا گفت: «نوع آنفلوآنزای پرندگان که در تهران گزارش شده، H٥N٨ است که با موارد آنفلوآنزای پرندگان گیلان تفاوت دارد. با این حال نگرانی خاصی درباره سرایت آن به انسان وجود ندارد؛ چون تاکنون موردی از ابتلای انسان به این ویروس دیده نشده است.» به گفته او، ویروس آنفلوآنزا می‌تواند بین همه انواع پرندگان ازجمله طیوری که در مرغداری‌ها هستند، دیده شود. علاوه بر آن، این ویروس‌ها می‌توانند تغییر شکل پیدا کنند. او درباره اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های مسئول در این زمینه برای کنترل شیوع این بیماری به انسان هم توضیح داد: «ما تمام کسانی که با این پرندگان در ارتباط بوده‌اند را واکسینه کرده و به آنها داروی پیشگیری داده‌ایم. علاوه بر آن، برای اطمینان از این‌که آنها در خطر نیستند، ۱۰روز تحت مراقبت قرار می‌گیرند.»
گویا، در ادامه درباره آنفلوآنزای فصلی هم توضیح‌هایی داد. به گفته گویا، موج آنفلوآنزای فصلی همچنان ادامه دارد: «در دوهفته گذشته، موارد بیماری آنفلوآنزای فصلی کم شده، اما این کاهش می‌تواند موقتی باشد و باید اقدامات پیشگیری و مراقبتی همچنان انجام شود.»
کد N1825741

وبگردی