آفتاب

رقابت پایانی ۴۰ روستا برای حضور در فهرست ده روستای برگزیده جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

رقابت پایانی ۴۰ روستا برای حضور در فهرست ده روستای برگزیده جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

ابراهیم حیدری دبیر اجرایی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از رقابت جدی 40 روستا برای حضور در فهرست نامزدهای نهایی این جشنواره خبر داد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم حیدری دبیر اجرایی گفت: در دبیرخانه این جشنواره پرونده بیش از 1300 روستا مورد بررسی قرار گرفت و از میان آن‌ها طی چندین مرحله داوری چهل روستا به مرحله نبمه نهایی داوری راه یافتند.

به گفته معاون دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روستاهای سن‌سن، استرک و حسنارود از استان اصفهان؛ دریان از آذربایجان شرقی و روستای ناچیت از آذربایجان غربی؛ روستاهای محمّد صالحی، زیارت ساحلی و گورک سادات از استان بوشهر؛ روستای هفت جوی از استان تهران، اسفندیار و چهارفرسخ از استان خراسان جنوبی؛ روستاهای فدافن، حصار زبرخان، عشایری کلات، ماروسک و بشرآباد از خراسان رضوی؛ روستاهای اسفیدان و بزنج از خراسان شمالی؛ روستاهای باصدی، مربچه و به جک از استان خوزستان؛ روستاهای مؤمن‌آباد، لاسجرد و فریومد از استان سمنان؛ روستاهای امامزاده بزم، فیشور و علویه از استان فارس؛ روستای فارسجین از استان قزوین؛ روستاهای سرا و آرندان از استان کردستان؛ روستای دهنو لوداب از استان کهکیلویه و به ویر احمد؛ روستاهای قادیکلای بزرگ، عربخیل، گلبستان و کردخیل از استان مازندران؛ روستاهای حسین‌آباد کارخانه قند، شهرک سلگی و زاغه از استان همدان و روستاهای شرف‌آباد و اسلامیه از استان یزد، چهل روستایی هستند که به این مرحله از چهارمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب راه یافتند.

حیدری همچنین با اشاره به رشد چهل درصدی روستاهای شرکت کننده در این جشنواره گفت: علاوه بر افزایش مشارکت روستاها، طرح‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره به لحاظ کیفی نیز تنوع چشمگیری داشت و خلاقیت  در طرحها و برنامه هادر امر ترویج کتابخوانی کاملاً قابل ملموس است و امروزه مسیولین روستایی مساله فرهنگ و ترویج کتابخوانی را به عنوان یکی از دغدغه های اصلی خود می دانند و برای ان بر نامه ریزی می کنند

دبیر اجرایی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب همچنین درباره این جشنواره گفت : «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

حیدری همچنین تصریح کرد: هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است. تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

او افزود: از برگزیدگان چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب همزمان با انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران هشتم اسفندماه  تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

کد N1825653

وبگردی