آفتاب

کشف خانواده‌ای جدید از باکتری‌ها در دل خاک

کشف خانواده‌ای جدید از باکتری‌ها در دل خاک

همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی خانواده‌ای جدید از آنتی‌بیوتیک‌ها در نمونه‌های گرد‌آوری شده از خاک شده‌اند،‌ترکیباتی طبیعی که می‌توان از آنها برای درمان عفونت‌هایی که درمان سختی دارند استفاده کرد.

براساس گزارش BBC، محققان دانشگاه راكفلر با انجام آزمايش‌هايي نشان دادند اين تركيبات كه مالاسيدين نام دارند، مي‌توانند بيماري‌هاي باكتريايي كه در برابر بيشتر آنتي‌بيوتيك‌هاي موجود مقاوم شده‌اند،‌از جمله ابرباكتري MRSA را از بين ببرند. 

کارشناسان اميدوارند این مطالعه جديد بتواند اميد‌بخش پیشرفت در توليد آنتی‌بیوتیک‌های تازه باشد. بیماری‌های عفونی مقاوم در برابر آنتي‌بيوتيك یکی از بزرگترین تهدیدهای بهداشت جهانی به شمار مي‌رود كه  سالانه جان حدودا 700 هزار انسان را می گیرد از اين رو نیاز به یافتن درمان های تازه برای آنها ضروری است.

خاک مملو از میلیون‌ها میکروارگانیسم متفاوت است که ترکیبات درماني زيادي از جمله اين آنتی‌بیوتیک جديد را تولید می کنند.  شان بردی محقق دانشگاه راکفلر مطالعات خود را بر استخراج این مواد از خاک متمركز كرده‌است.  وي از شیوه توالی‌سنجي ژنتيكي برای تحلیل بیش از هزار نمونه استخراج شده از خاک در سراسر آمریکا استفاده كرده‌است.

زماني كه اين محققان متوجه وجود مالاسيدين در بسياري از اين نمونه‌ها شدند،‌احتمال دادند موفق به كشف ماده‌اي مهم شده‌اند. با آزمايش اين تركيب روي موش‌هایی که به باكتري خطرناک MRSA آلوده شده بودند متوجه شدند اين تركيب از توانايي رفع عفونت در زخم پوست موشها برخوردار است.  محققان اکنون برای تقویت تاثیر این دارو تلاش می کنند و اميدوارند در اين راه بتوانند دارويي حقيقي براي بيماران توليد كنند.

کد N1825288

وبگردی