آفتاب

پرونده کاووس سید امامی: جزئیات جدید | در آخرین لحظات زندگی سید امامی چه گذشت؟

پرونده کاووس سید امامی: جزئیات جدید | در آخرین لحظات زندگی سید امامی چه گذشت؟

پرونده کاووس سید امامی: جزئیات جدید | پرونده خودکشی کاووس سید امامی فعال محیط زیستی که به اتهام امنیتی در زندان اوین به سر می برد، وارد مرحله جدیدی شده است. برخی مسئولان، اتهامات و اعترافات سید امامی در پرونده ارتباط با بیگانگان را علت خودکشی او در زندان اوین اعلام کرده اند. یک نماینده درباره آخرین لحظات زندگی سید امامی می گوید: او از جلسه‌ای برگشته بود. پريشان‌خاطر بود...

ببینید: فیلم: خودکشی سید امامی .
بخوانید: ماجرای کاووس سید امامی .
بخوانید: در فیلم خودکشی کاووس سید امامی چه می گذرد؟

پنج روز پس از اعلام خبر درگذشت «کاووس سيدامامي»، استاد دانشگاه امام صادق در زندان اوين، ديروز سرانجام او به خاک سپرده شد. مرحوم «سيدامامي» استاد دانشگاه و فعال محيط زيست، ١٩ بهمن، يعني زماني که به اتهامات امنيتي در زندان اوين در بازداشت به‌سر مي‌برده، درگذشت. براساس خبرهاي منتشرشده از سوي خانواده «سيدامامي» و همچنين برخي نمايندگان مجلس، او دست به خودکشي زده است. برخي نمايندگان روز دوشنبه فيلم لحظات مربوط به قبل از اقدام به خودکشي سيدامامي را ديده بودند.
مصاحبه برادر «سيدامامي»
در جديدترين مورد هم «کامران سيدامامي»، برادر مرحوم سيدامامي، خودکشي برادرش از طريق حلق‌آويز‌کردن خود در سلول را تأييد کرده است. برادر «سيدامامي» در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار كرد: ما در‌حال‌حاضر داغداريم و از رسانه‌ها خواهش داريم که به شايعات دامن نزنند». او ادامه داد: «واقعا تعدادي از رسانه‌ها مريض‌اند و دائما ما را تحت فشار گذاشته‌اند که مجبور به بيان خلاف واقع شويم». سيدامامي ادامه داد: «بنده و همسر مرحوم جنازه را ديده‌ايم و با اصرار معاون دادستان که جنازه را نگاه کنيد و همه موارد را بررسي کنيد، اين کار را کرده‌ايم و به جز آثار حلق‌آويز‌شدن که روي جنازه معلوم است و اين موضوع در فيلم زندان هم کاملا مشخص است، هيچ مسئله ديگري وجود ندارد و خودکشي از طريق حلق‌آويزکردن کاملا مشهود است». او ادامه داد: «از رسانه‌ها خواهش دارم که با خبرسازي موجب آزرده‌شدن خانواده مرحوم نشوند، من شخصا مايل به کالبدشکافي مجدد نيستم».
نامه به رئيس قوه قضائيه
حالا با وجود اين، «قاسم ميرزايي‌نيکو»، عضو فراکسيون اميد، از ادامه پيگيري اين موضوع در فراکسيون متبوعش خبر داد. او در گفت‌وگو با «شرق» از اقدامات صورت‌گرفته توسط فراکسيون اميد مي‌گويد: «قرار شده سلسله کارهايي را دوستان در فراکسيون پيگيري کنند. اولين مورد اين بود که ٤٣‌نفر از نمايندگان به وزراي دادگستري و اطلاعات تذکر کتبي دادند». او ادامه داد: «اصلا فرض بگيريم متهم، سوژه‌ای درجه يک است، خب بايد مواظبت، مراقبت و رسيدگي مي‌کردند که اين اتفاقات نيفتد». 
نماينده مردم دماوند افزود: «گام بعدي سؤال از اين وزرا (اطلاعات و دادگستري) است». او در ادامه از نگارش نامه‌اي خطاب به آيت‌الله آملي‌لاريجاني خبر داد: «دوستان نامه‌اي براي رئيس قوه قضائيه تهيه کرده‌اند که ان‌شاءالله امضاي آن جمع شود و اين موارد در آن نامه به ايشان داده شود». او درباره محتواي نامه هم چنين گفت: «تذکراتي داده شده است، بالاخره جايي که اتفاق اين‌طوري مي‌افتد، با مسئولان آن اتفاق برخورد مي‌کنند؛ چه برخوردي شده و چه کاري صورت گرفته؟». ميرزايي‌نيکو همچنين انتقاداتي ديگر هم دارد: «اگر قرار باشد مانيتور و دوربين در تمام زندان‌ها باشد و از اين تکنولوژي جديد استفاده نشود، پس اين همه هزينه براي چه انجام شده است؟».
جلسه در فراکسيون محيط زيست
او در ادامه از جلسه صبح امروز فراکسيون محيط زيست به رياست محمدرضا تابش با برخي مسئولان امر خبر داد: «صبح چهارشنبه آقاي تابش در فراکسيون محيط زيست جلسه‌اي برگزار مي‌کند و در اين جلسه از بخش‌هايي که مسئول‌اند دعوت شده و نمايندگان اين دوستان و همچنين نمايندگان مجلس که سؤال داشتند، حضور مي‌يابند. بعد از سخناني که از اين دوستان مي‌شنويم و همچنين برخي دوستان که فيلم (مربوط به خودکشي) را هم ديده‌اند، با هم تجزيه و تحليل کنيم تا به جمع‌‌بندي برسيم؛ اقدامات عملي را بايد بگذاريم بعد از اين اقدامات».
در همين حال «ابوالفضل ابوترابي» نماينده نجف‌آباد که سابقه مسئوليت قضائي هم دارد، درباره خودکشي در زندان به «شرق» گفته که «من خودم قبلا چندين پرونده داشتم که زندانيان حتي در بازداشتگاه‌هايي که باورکردني نبود، خودکشي کرده‌اند مثلا در پرونده‌اي که خود من داشتم، کناره پتو را باز کرده بود و بسته بود به ميله پنجره خيلي پايين و يک‌مرتبه از بالا، نشسته بود و پاهايش را جمع کرده بود و گردنش شکسته بود. منظورم اين است که اين خودکشي‌ها بوده است». او که سابقه بازپرس ويژه اصفهان را در کارنامه خود دارد، درباره کوتاهي احتمالي در  اين جريان افزود: «اما اينکه سستي از طرف زندانبان، يا از طرف مأمور مراقب صورت گرفته قطعا دستگاه قضائي بايد بررسي کند و اگر سستي از سوي زندانبان، مأمور مراقب و دژبان اتفاق افتاده باشد، با او برخورد کند و مجازات شود». عضو کميته امنيت داخلي کميسيون شوراهاي مجلس، ادامه داد: «قطعا قوه قضائيه بايد به پروتکل‌هاي مربوط به نگهبانان در خصوص زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها دقت کند؛ اگر اهمال، کوتاهي و بي‌احتياطي انجام شده باشد با آن برخورد شود».
او درباره اينکه برخي افراد از جمله علي مطهري گفتند کساني که مرحوم «سيدامامي» را مي‌شناختند اذعان دارند او شخصيت مثبتي بوده، گفت: «شرايط روحي و رواني که در آن موقعيت قرار مي‌گيرد با شرايط عادي و شناختن قابل قياس نيست. محدوديت اساسا از لحاظ فکري زجرآور است. انسان به لحاظ روحي و رواني به‌شدت سست مي‌شود».
اطلاعات سپاه  ناچار شد فيلم را نشان دهد
در‌همين‌حال احمد اميرآبادي‌فراهاني، عضو هيئت رئيسه مجلس، به «فارس» گفته: «طبق گفته مأموران پرونده سيد‌امامي در بحث مسائل جاسوسي، پرونده‌ ابعاد مختلف و پيچيده‌اي دارد و افرادي که در ارتباط با اين پرونده دستگير شده‌اند، اعترافاتي داشته‌اند که با سرويس‌هاي جاسوسي خارج از کشور ارتباطاتي داشته‌اند و عنوان کرده‌اند که به‌واسطه پروژه‌هاي زيست‌محيطي در کنار مناطق حساس و حياتي کشور رفت‌وآمدها را رصد کرده و زير نظر داشتند و با برخي محيط‌بانان در اين رابطه ارتباطاتي را برقرار کردند».
نماينده قم با اشاره به برخي اظهارنظرها درباره معلوم‌نبودن زمان خودکشي کاووس سيدامامي در فيلم پخش‌شده براي نمايندگان مجلس گفت: «با توجه به اظهارنظر عجولانه برخي از نمايندگان مردم درباره خودکشي کاووس سيدامامي برخلاف رويه موجود که پرونده وقتي در دادسرا به نتيجه مي‌رسيد، اطلاعات آن اعلام مي‌شد، تعدادي از نمايندگان از سه فراکسيون مجلس به هيئت‌ رئيسه آمدند و سازمان اطلاعات سپاه به‌نوعي ناچار شد و پيشنهاد داد که فيلم زمان خودکشي سيدامامي در زندان را به نمايندگان نشان دهند». 
محمدعلي وکيلي، عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به جلسه روز دوشنبه تعدادي از نمايندگان مجلس با کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه گفت: «آن مقداري که ما از فيلمي که موجود بود ديديم، گويا آقاي سيدامامي از جلسه‌اي برگشته بود. پريشان‌خاطر بود و تلاش مي‌کرد که لامپ سقف را بشکند و بعد از شکستن لامپ نيز پيراهنش را از تنش درآورد و به گردنش گره زد». 
او به «عصر ايران» گفته: «برداشت دوستان اطلاعات سپاه اين بود که او با شکستن لامپ مي‌خواست رگش را بزند و با گره‌زدن پيراهن بر گردنش مي‌خواست خودش را بکشد که البته ما تا اينجايي اين فيلم را ديديم و فيلم هنوز ادامه داشت که جلسه صحن آغاز شد. بنابراین قرار شد در جلسه‌اي ديگر ادامه فيلم را ببينيم و ابعاد مختلف قضيه را مورد بررسي قرار دهيم». 
اين عضو فراکسيون اميد درباره اينکه آيا مي‌توان در اين مرحله به‌طور قطع و يقين اعلام کرد که علت مرگ او خودکشي بوده است، گفت: «کارهايي که او در سلول انجام مي‌داد، براي خودکشي بود. ما حتي فيلم مربوط به سينا قنبري را نيز که ديديم، وقتي او به سراغ دستشويي مي‌رود، چون در دستشويي‌هاي زندان دوربين نيست، بنابراین از لحظه خودکشي او فيلمي نبود و درباره سيد‌امامي نيز اين‌گونه بود که وقتي او دستشويي مي‌رود، فيلمي نيست».
دادستاني مسئول جان کساني است که در زندان‌ها نگهداري مي‌شوند
وکيلي در پاسخ به اين سؤال که آيا دوربين‌هايی که در زندان‌ها وجود دارد، براي حفظ امنيت و سلامت زندانيان نيست، گفت: «آقايان توضيح دادند که کل تلاشي که او براي خودکشي انجام داده است، سه دقيقه بيشتر طول نکشيده است که البته بايد اين موضوع کارشناسي شود ولي در‌هر‌صورت اين ضعف دادستاني است؛ چراکه دادستاني مسئول جان کساني است که در زندان‌ها نگهداري مي‌شوند و اينکه زنداني خودش را مي‌کشد، رافع مسئوليت دستگاه مربوطه در ارتباط با حفظ جان افراد نيست».
کد N1825082

وبگردی