آفتاب

توضیحات دکتر گویا درباره نوع جدید آنفلوانزای پرندگان | نگران نباشید اما احتیاط کنید

توضیحات دکتر گویا درباره نوع جدید آنفلوانزای پرندگان | نگران نباشید اما احتیاط کنید

همشهری آنلاین: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نوع جدیدی از آنفلوانزای پرندگان به مردم توصیه کرد که احتیاط کنند و مراقب باشند.

دكتر محمد مهدي گويا در گفت‌و‌گو با همشهري آنلاين اظهار داشت: نوع جديدي از آنفلوانزاي پرندگان، طي چند سال گذشته دركشور چين و در بين پرندگان مشاهده شده است كه اين ويروس نسبتا خطرناك‌تر از انواع قبلي ويروس‌هاي ايجاد كننده آنفلونزا است به اين دليل كه هم قدرت سرايت بيشتر دارد و هم كشنده‌تر است البته براي پرندگان.

او خاطر نشان كرد كه مواردي از ابتلاي اين ويروس، ظرف چند هفته اخير دربين پرندگان مهاجر برخي از كشورهاي آفريقايي، آسيايي و اروپايي نيز ديده شده است.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت افزود: از آنجايي كه متاسفانه موارد ابتلاي انساني به اين نوع جديد آنفلوانزاي پرندگان كه H5N6 نام دارد، گزارش شده است، بنابراين لازم است مردم احتياط كنند.

دكتر گويا گفت: آز آنجايي كه كانون انتشار اين بيماري در بين پرندگان وحشي است لازم است مردم هنگام تماس با پرندگان وحشي به آنها دست نزنند.

*پرندگان وحشي را شكار و ذبح نكنند.

*با پرندگان وحشي تماس نزديك نداشته باشند.

*پر پرندگان وحشي را نكنند.

*به توصيه‌هاي وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي توجه كنند.

دكتر گويا  تاكيد كرد: آنچه مشاهده شده است فقط در بين پرندگان وحشي است و هيچ ربطي به پرندگان مرغداري‌ها و تخم مرغ ندارد اما در عين حال توصيه مي‌شود كه مردم براي خريد تخم مرغ، تخم مرغ‌هايي را خريداري و مصرف كنند كه مورد تاييد سازمان دامپزشكي باشند.

کد N1824684

وبگردی