آفتاب

۱۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور سیگار می‌کشند

۱۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور سیگار می‌کشند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه عامل مرگ سالیانه هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار است، گفت: 10 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور سیگار می‌کشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با اشاره به افزایش مصرف دخانیات گفت: 10 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور سیگار می‌کشند و 14 درصد از جمعیت به صورت روزانه سیگار و قلیان مصرف می‌کنند. شیوع مصرف سیگار در میان جوانان 3.4 درصد است و 4.8 درصد پسران و 2.1 دختران سیگار مصرف می‌کنند در ایران هفت میلیون نفر از جمعیت بالای 15 سال و 100 هزار نفر از نوجوانان 13 تا 15 سال سیگار می‌کشند در صورتی که دخانیات بزرگترین عامل پیشگیری از سرطان در دنیا است و سیگار هفت هزار ماده شیمیایی دارد که 70 نوع آن قطعا سرطان‌زا هستند.

او با بیان اینکه عامل مرگ سالیانه هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار است، گفت: 900 هزار نفر از این جمعیت در معرض دود سیگار قرار دارند در ایران نیز سالانه 55 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. همچنین بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است.

او ادامه داد:‌ مصرف سیگار و دخانیات حداقل 14 نوع سرطان ایجاد می‌کند در ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌شود.

حریرچی افزود: هزینه درمان مستقیم بیماری‌های ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و سیگار سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های غیرمستقیم آن حدود 40 هزار میلیارد تومان است. هر سال 80 هزار میلیارد تومان صرف خرید هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌شود در حالی که بودجه وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها در صورت تخصیص کامل 4800 میلیارد تومان است.

ادامه دارد...

کد N1824597

وبگردی