آفتاب

نمایش هنرهای سنتی و صناعی ایران در گالری مس‌نگار

نمایش هنرهای سنتی و صناعی ایران در گالری مس‌نگار

نگارخانه مس‌نگار که به طور اختصاصی بر هنرهای سنتی و صناعی ایران تمرکز دارد، از روز بیست و هفتم بهمن ماه جاری و برای هشت روز، میزبان دومین نمایشگاه آثار کارگاه طراحی دارما است.

به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه دو بانوی هنرمند نگین گلچین‌پور و آبنوس البرزی که تازگی هم موفق به دریافت دیپلم افتخار از دومین جشنواره صنایع دستی فجر نیز شده‌اند، با ارائه‌ آثارشان الگوهای نوینی را از هنرهای صناعی و کاربردی به نمایش گذاشتند و  پویش هنری خود را برای پیوند زدن هنرهای سنتی ایران به سبک و سیاق زندگی‌های امروز ادامه داده‌اند.

مدیر این مرکز فرهنگی که سال‌هاست برای پایندگی و ماندگارسازی گونه‌های مختلف هنرهای سنتی و صناعی ایران تلاش می‌کند، می‌گوید: توجه به فرم و طراحی متفاوت توصیه همیشگی ما به هنرمندان است و حالا بسیار خرسندیم که سال‌ها کار و تلاش ما در کنار هنرمندان برجسته هنرهای سنتی ایران سبب شده نسل جوانی از هنرمندان به این رشته‌ها گرایش پیدا کنند؛ و موضوعی که در این نمایشگاه به شکل پر رنگی به چشم می خورد طراحی‌های متفاوت و تلاش برای کاربردی کردن ظروفی است که سال‌های گذشته فقط نقش تزیینی در گوشه‌ای از ویترین منازل داشتند. حالا این دو هنرمند با مدرن کردن فرم‌ها و نقش‌های باستانی و قدیمی ایران و تلفیق‌شان با گونه‌های هنرهای کاربردی و سنتی چون دوات‌گری (ظرف‌سازی) و قلم‌زنی، توانسته‌اند آثار متفاوتی را خلق و ارائه کنند.

آثاری که در نمایشگاه ارائه خواهند شد ظرف‌های کاربردی و خانگی هستند از قبیل سینی، ظرف‌های پذیرایی، آیینه‌ها و گلدان‌هایی که از جنس مس و برنج و با تکنیک‌های سنتی دواتگری، چکش‌کاری، قلم‌زنی، برجسته کاری، سوهان کاری و اره‌کاری ساخته شده‌اند. این آثار با نقش‌های باستانی و سنتی ایرانی زیبا شده‌اند ولی فرم‌های امروزی دارند و نیازهای کاربردی زندگی‌های معاصر را برآورده می‌کنند.

نمایشگاه «دست‌سازه‌های دارما» در روز جمعه هفته جاری، بیست و هفتم بهمن، از ساعت ۱۶:۳۰ افتتاح شده و تا روز جمعه چهارم اسنفندماه در گالری مس‌نگار به نشانی مجتمع پارک پرنس، واحدِ تجاریِ شماره 5 و به نشانی تهران ـ خیابان ملاصدرا ـ خیابان شیراز شمالی ـ کوچه حکیم اعظم، برپا خواهد بود.

کد N1824546

وبگردی