آفتاب

امضا تفاهم نامه بین سایپا و بانک مهر اقتصاد

امضا تفاهم نامه بین سایپا و بانک مهر اقتصاد

معاون مالی سایپا گفت: با اجرایی شدن این تفاهم نامه 477 بنگاه اقتصادی که با سایپا همکاری می‌کنند 6 هزار و 620 میلیارد ریال تسهیلات از بانک مهر اقتصاد ایران دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز معاونان مالی و اعتباری سایپا و بانک مهر اقتصاد تفاهم نامه‌ای برای تامین مالی قطعه سازان به امضا رساندند.

مهدی محمد رضایی معاون اقتصادی و مالی سایپا در حاشیه امضاء این تفاهم نامه اظهار داشت: مطابق این تفاهم نامه قطعه سازانی که از طرف گروه سایپا به بانک مهر اقتصاد معرفی می‌شوند می‌توانند تسهیلات به منظور افزایش توان تولید دریافت کنند که در نهایت این امر به ما کمک می‌کند که تولید خود را افزایش دهیم.

وی افزود: این تسهیلات در حقیقت یک ابزار مالی اسلامی جدید در قالب خرید دین است که می‌توان از آن در آینده به عنوان یک ابزار عمومی برای سایر صنایع کشور نیز استفاده کرد.

محمد رضایی خاطرنشان کرد: با این ابزار مالی توانستیم صرفه جویی خوبی در تمام زیر مجموعه‌های سایپا داشته باشیم ضمن آنکه این امر در تحریک بازار نیز موثر است.

وی افزود: با اجرایی شدن این تفاهم نامه 477 بنگاه اقتصادی که با سایپا همکاری می‌کنند 6 هزار 620 میلیارد ریال دریافت خواهند کرد ضمن آنکه تاکنون 4 هزار و 320 میلیارد ریال به 292 واحد صنعتی پرداخت شده و 185 واحد دیگر تا پایان سال 2 هزار و 376 میلیارد ریال دریافت خواهند کرد.

معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: رکورد تولید روزانه سه هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو در گروه سایپا که طی 6 سال محقق شده، از محل دریافت همین تسهیلات بوده است.

به گفته این مقام مسئول، هر یک از واحدهای قطعه سازی به تناوب اندازه و بزرگی بنگاه مبالغ ۶ تا ۶۰ میلیارد ریال دریافت کرده‌اند و تامین قطعه برای سایر برنامه‌های گروه سایپا و تولید خودروی C3 در مجموعه سایپا - سیتروئن از محل همین تسهیلات انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تامین قطعات مورد نیاز گروه سایپا بطور عمده از طریق 2 شرکت سازه گستر و مگاموتور انجام می شود، اظهار داشت: 100 هزار میلیارد ریال خرید این 2 شرکت در زنجیره ارزش است که بیش از 870 سازنده و بنگاه را در بر می گیرد و نزدیک به 6 هزار میلیارد ریال آن از طریق بانک مهر اقتصاد اجرایی خواهد شد.

محمدرضایی ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال 6 هزار میلیارد ریال دیگر جذب تسهیلات و اعتبارات از طریق همین بانک انجام شود.

معاون مالی و اقتصادی گروه سایپا خاطرنشان کرد: قرارداد امروز شامل شرکت‌هایی که به تامین قطعه برای شرکت های سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر بین سایپا و شرکای خارجی) می پردازند، نمی شود.

وی تصریح کرد: با همین شیوه تامین مالی، بدهی‌های سایپا به قطعه سازان به حداقل رسیده که در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

در این مراسم، «مجتبی جمشیدپور» رئیس اداره اعتبارات بانک مهر اقتصاد ایران افزود: مطابق این تفاهم نامه، طی 2 ماه گذشته چهار هزار و 443 میلیارد ریال تسهیلات به قطعه سازان پرداخته شده که مطابق ضوابط بانک مرکزی با سود 18 درصد بوده و بازپرداخت آن 36 ماهه خواهد بود.

وی با اشاره به عملکرد بانک مهر اقتصاد در سال گذشته و امسال، خاطرنشان کرد: پارسال 188 هزار و 468 میلیارد ریال تسهیلات به 56 هزار و 113 پرونده پرداخت شده که در 14 عرصه مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

جمشیدپور ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، 442 هزار فقره تسهیلات به ارزش مجموع 181 هزار میلیارد ریال در 550 عرصه در راستای ایجاد و حفظ اشتغال بویژه در مناطق محروم پرداخت شده است.

کد N1824118

وبگردی