آفتاب

بازتاب کنفرانس خبری روحانی در رسانه‌های جهان

بازتاب کنفرانس خبری روحانی در رسانه‌های جهان

صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده ای داشت، این رسانه‌ها صحبت‌های روحانی درباره موضوع برجام تا عملیات عفرین را مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از «عرب نیوز» مدعی شد: «حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور ایران روز گذشته در کنفرانس خبری از احتمال مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران صحبت کرده است.»

این گزارش با اشاره به انتقاد حسن روحانی از اقدامات ترکیه در شمال سوریه نوشت: «رییس‌جمهور ایران اقدامات ترکیه را بی‌اثر خواند.»

این رسانه عربی بر تمرکز سوال رسانه‌های حاضر در کنفرانس خبری بر موضوع برجام اشاره کرد و نوشت: «این توافق تحت تهدیدهای دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا است که تهدید کرده تحریم‌ها را در ماه می برمی‌گرداند.»

روحانی در این نشست گفت: « ما با هیچ کس درباره سلاح‌هایمان مذاکره نمی‌کنیم. موشک‌های ساخت ایران هرگز جنبه تهاجمی نداشته و نخواهد داشت. این موشک‌ها جنبه دفاعی دارد و برای حمل سلاح‌های کشتار جمعی طراحی نشده است؛ چراکه ما سلاح کشتار جمعی نداریم.»

این رسانه به تاکید رییس‌حمهور بر عدم مذاکره مجدد درباره برجام اشاره کرد و نوشت: «روحانی گفته کلید مشکل ما بین ایران و واشنگتن در دست واشنگتن است و آنها باید تهدید و تحریم و فشار را متوقف کنند . در این صورت به طور اتوماتیک وضعیت بهتر خواهد شد و ما می‌توانیم درباره آینده بیاندیشیم. برجام قابل مذاکره نیست و نمی‌تواند دوباره نوشته شود.»

در این یادداشت ادعا شده «در قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، از ایران خواسته شده آزمایشات موشکی خود را محدود کند اما این عبارت می‌تواند از سوی طرف‌های مختلف به طرق مختلف تفسیر شود. اروپایی‌ها این عبارت را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که هرگونه آزمایش موشکی نقض روح برجام خواهد بود اما آمریکایی‌ها معتقدند این نقض خود برجام است.»

این رسانه به صحبت‌های روحانی درباره حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه هم اشاره کرد و نوشت: «روحانی بر حمایت ایران از بشار اسد تاکید کرده و گفته ما با ترکیه و روسیه بر سر آینده سوریه روابط خوبی داریم. سه کشور با هم مذاکرات صلح را کلید زده‌اند و هدف از این مذاکرات پایان جنگ داخلی در سوریه است.»

«خبرگزاری رویترز» هم بخش‌هایی از صحبت‌های رییس‌جمهور را درباره شنیده شدن صدای مردم در اعتراض‌های اخیر مورد توجه قرار داد و نوشت: «اعتراض‌های ایران بزرگترین چالش روحانی از زمان رییس‌جمهور شدن بوده است. او سال گذشته با شعار اصلاح‌طلبی علیه کاندیدای اصولگرا رای آورد. بسیاری از حامیان روحانی معتقدند او از ایجاد تغییرات اجتماعی و اقتصادی که وعده داده بود، بازمانده است.»

رویترز به بخش دیگری از صحبت‌های روحانی درباره غیرقابل مذاکره بودن برجام هم اشاره کرد و نوشت: «او گفته اشتباهی که ترامپ مرتکب شده این است که فکر می‌کند توافق هسته‌ای یک توافق با حزب دموکرات آمریکا بوده است؛ خیر. این توافق با دولت آمریکا بوده فارغ از اینکه چه حزبی بر سر کار است؛ به همین خاطر توافق همچنان سرپاست و دولت آمریکا هنوز به این توافق پایبند بوده است.»

«الجزیره» هم بخش‌هایی از صحبت‌های رییس‌جمهور درباره بی‌ثمربودن عملیات‌های ترکیه در شمال سوریه را برجسته کرد و نوشت: «رییس‌جمهور ایران در کنفرانس خبری گفته معتقد است دخالت‌های نظامی خارجی باید براساس خواست مقامات و مردم کشور میزبان باشد. ما امیدواریم عملیات ترکیه در سوریه به زودی پایان یابد.»

در این گزارش گفته شده دولت بشار اسد در سوریه متحد ایران است و برای همین هم ایران عملیات عفرین ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرده است. مواضع روحانی در قبال این عملیات، ایران را در موضع عجیبی در مقابل آمریکا که با عملیات‌های نظامی مخالف است، قرار داد.

بر اساس این گزارش «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه از آمریکا درخواست کرده که ۱۰۰۰ نیروی خود را که در منجیب در ۶۰ کیلومتری شرق عفرین مستقر هستند، خارج کند. او روز سه‌شنبه گفته بود به بیانیه‌های آمریکا درباره توقف تسلیح گروه‌های کرد باور ندارد.

اردوغان گفته بود اگر آمریکا بگوید ۵ هزار کامیون و ۲ هزار هواپیما پر از سلاح برای مبارزه با داعش فرستاده است، ما باور نمی‌کنیم.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم بخش‌هایی از صحبت‌های رییس‌جمهور درباره غیرقابل مذاکره بودن برجام را برجسته کردند.

روزنامه «آروتز شوا» در گزارشی به تفسیر کشورهای اروپایی و آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در خصوص آزمایشات موشکی اشاره کرد و نوشت: «از نظر کشورهای غربی آزمایش موشکی نقض قطعنامه است.»

این روزنامه همچنین از قول روحانی نوشت: «ایران و آمریکا تا زمانی که آمریکا در سیاست‌های خود تغییری ایجاد نکند با هم رابطه‌ای نخواهند داشت.»

وبسایت خبری «بریت بارت» آمریکا هم در گزارش خود به صحبت‌های روحانی در خصوص حمله ترکیه به شمال سوریه اشاره کرد و نوشت: «رییس‌جمهور ایران خواستار پایان حملات ترکیه به سوریه در اسرع وقت شده است.»

در این گزارش گفته شده جالب اینجاست که همزمان با «روحانی»، «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه هم عبارات مشابهی را در نطق خود در پارلمان درباره خروج ایران از سوریه بیان کرده است.

بر اساس این گزارش اردوغان آمریکا را به اعزام نیروهای تروریستی متهم کرده است. او گفته حضور آمریکا به دلیل جمع بندی‌های این کشور علیه ترکیه، ایران و حتی روسیه است.

کد N1823422

وبگردی