آفتاب

تحریم حماس و حزب‌الله برای تحت فشار قرار دادن ایران بود

تحریم حماس و حزب‌الله برای تحت فشار قرار دادن ایران بود

با نزدیک شدن به پایان مهلت ۱۲۰ روزه واشنگتن به کشورهای اروپایی، فشارهای دولت آمریکا به ایران از طریق تحریم حماس و حزب الله افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، تحریم‌های اخیر آمریکا علیه حماس و حزب‌الله، غیر مستقیم متوجه ایران بوده است.

این روزنامه اسرائیلی با اشاره به تحریم اخیر دولت ترامپ علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با حزب‌الله و حماس گزارش داد که این تحریم‌ها در واقع متوجه ارتباطات دولت ایران با این گروه‌ها بوده است.

این رسانه مدعی شده رویکرد تهاجمی اخیر دولت ترامپ علیه هم‌پیمانان ایران در منطقه، بخشی از استراتژی دولت آمریکا برای اعمال فشار به ایران در قبال سیاست‌های منطقه‌ای این کشور بوده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در پی راضی کردن کشورهای اروپایی برای اتخاذ رویه‌ای سختگیرانه‌تر علیه تهران است.

بر اساس ادعای این گزارش، ماه گذشته جف سشنز دادستان کل آمریکا از ایجاد یک تیم برای مبارزه با آنچه عملیات کارتل‌های مواد مخدر حزب‌الله نامیده شده، خبر داده بود. هفته گذشته استیو موچین وزیر خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه شش نفر و هفت کسب و کار در ارتباط با حزب‌الله خبر داد و این تحریم‌ها را آغاز موج جدیدی از محدودیت خواند.

به گزارش این رسانه صهیونیستی، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته مدعی شده بود اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و حرکت الصابرین که یکی از گروه‌های فعال در غزه و کرانه باختری است، توسط ایران حمایت مستقیم می‌شود. بر همین اساس هر دوی این گروه‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی در جهان قرار گرفتند.

به گزارش این رسانه، تحریم‌های جدید آمریکا مستقیما ایران را هدف گرفته است. کنگره آمریکا در ماه اکتبر حمایت هر دو حزب را در تصویب سه لایحه در ارتباط با فعالیت‌های حزب‌الله به خود اختصاص داد. یکی  از این لوایح در رابطه با تشویق اتحادیه اروپا برای قرار دادن حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی بود. دیگر لایحه در ارتباط با تحریم برخی عوامل حزب‌الله به دلیل جرایم جنگی و استفاده از سپر انسانی و دیگری در ارتباط با تقویت تحریم‌های مرتبط با تامین مالی حزب‌الله بوده است.

به گزارش جروزالم‌پست، رژیم صهیونیستی از این اقدام استقبال کرده و امیدوار است اروپایی‌ها نیز با این تحریم‌ها همراه شوند.

به گزارش این روزنامه صهیونیستی، ترامپ برای مخابره پیامی به بریتانیا و فرانسه و آلمان تهدید به خروج از توافق هسته‌ای کرده است. او همچنین گفته همتایان اروپایی‌اش باید حزب‌الله را به طور کامل به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت بشناسند.

بر اساس این گزارش، ۱۲ ژانویه مهلت ۱۲۰ روزه آمریکا به کشورهای اروپایی برای تصمیم‌گیری در خصوص برجام آغاز شده است. متحدان ترامپ گفته‌اند که او می‌خواهد به عنوان یکی از طرف‌های توافق باقی بماند اما این در صورتی است که اقدامی مشترک از سوی اروپایی‌ها علیه فعالیت‌های ایران، نگرانی‌های او درقبال توافق هسته‌ای و برنامه موشکی این کشور انجام بگیرد.

 

 

 

کد N1823406

وبگردی