آفتاب

معلمان اخراجی ترکیه به کارگری روی آورده‌اند/بازداشت کارفرمایانی که به اخراجی‌ها کمک کنند به اتهام همکاری با کودتاچیان

معلمان اخراجی ترکیه به کارگری روی آورده‌اند/بازداشت کارفرمایانی که به اخراجی‌ها کمک کنند به اتهام همکاری با کودتاچیان

معلمان ترکیه‌ای که پس از کودتای سال ۲۰۱۶ در این کشوره از کار اخراج شده‌اند، در تامین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل شده‌اند. آنها در رستوران‌ها کارگری می‌کنند و به امید تبرئه شدن از اتهامات خود؛ منتظر صدور رای دادگاه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از کودتای سال ۲۰۱۶ در ترکیه، رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور این کشور) با صدور فرمان شماره ۶۸۶، دستور اخراج هزاران نفر از کارمندان دولت را صادر کرد.

تعداد زیادی از اخراجی‌ها معلمان بودند که به گفته وکلایشان، روحشان هم از کودتا خبر نداشت. مطابق بررسی‌های روزنامه گاردین، معلمان اخراجی از لحاظ معیشتی و تامین هزینه‌های زندگی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

مبالغی هم که سندیکاهای معلمان به‌صورت ماهیانه به عنوان کمک خرج به آنها پرداخت می‌کند، کم است و کفاف هزینه‌های زندگی آنان را نمی‌دهد.

معلمان اخراجی که حقوق‌هایشان هم قطع شده از روی ناچاری به کارهای مختلفی روی آورده‌اند اما بیشتر آنها به کارگری در رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها روی آورده‌اند. کاریابی‌های دولتی هم حداقل تا زمان تشکیل دادگاه و صدور  رای آن، به معلمان در یافتن کار کمک نمی‌کنند.

از زمان کودتا بیش از ۸ هزار نفر معلم، استاد دانشگاه و کارگر که بیشتر اهل کردستانِ ترکیه هستند، به موجب فرمان شماره ۶۸۷ کارهای خود را از دست داده‌اند. هر کارفرمایی که برخلاف این فرمان به اخراجی‌ها کار بدهد، به اتهام همکاری با کودتاچیان بازداشت می‌شود.

کد N1823335

وبگردی