آفتاب

نوشیدن چای داغ ابتلا به سرطان را دوبرابر می‌کند

نوشیدن چای داغ ابتلا به سرطان را دوبرابر می‌کند

همشهری آنلاین: مصرف روزانه سیگار و الکل می‌تواند هرکسی را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دهد،‌ اما پیش از نگرانی برای این دو مورد،‌ بهتر است به دمای چایی که روزانه می‌نوشید دقت کنید.

براساس گزارش CNN، محققان مي‌گويند نوشيدن چاي داغ يا چاي داغ سوزان با دو تا پنج برابر شدن احتمال ابتلا به سرطان مري در ارتباط است، اما تنها در افرادي كه الكل و سيگار مصرف مي‌كنند.

سرطان مري هشتمين سرطان رايج در جهان به شمار مي‌رود و معمولا كشنده است، براساس گزارش آژانس بين‌المللي پژوهش سرطان سالانه 400 هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند. اين بيماري دراثر وارد شدن آسيب‌هاي پي در پي به مري دراثر استفاده از سيگار، الكل، برگشت اسيد معده و نوشيدن مايعات داغ بروز پيدا مي‌كند.

اين پژوهش جديد كه در نوع خود يكي از بزرگترين پژوهش‌هاي سرطاني به شمار مي‌رود،‌ 500 هزار فرد بالغ را براي 9/5 سال در چين دنبال كرد. افرادي كه به صورت هفتگي چاي مي‌نوشيدند بايد دماي چاي خود را در حين نوشيدن با سه توصيف گرم، داغ و داغ سوزان اعلام مي‌كردند.

محققان دانشگاه پكينگ دريافتند نوشيدن چاي داغ يا داغ سوزان به تنهايي معياري براي پيش‌بيني ابتلا به سرطان مري به شمار نمي‌رود،‌اما افرادي كه سيگار مي‌كشند يا الكل مصرف مي‌كنند، دو موردي كه عوامل بروز اين بيماري به شمار مي‌روند، درصورت نوشيدن چاي داغ يا چاي داغ سوزان بيش از ديگران در معرض ابتلا به سرطان مري قرار مي‌گيرند.

به گفته محققان نوشيدن چاي داغ تنها زماني با ابتلا به اين سرطان مرتبط مي‌شود كه با مصرف سيگار و الكل همراه باشد. نوشيدني‌هاي بسيار داغ مي‌تواند مري را دربرابر عوامل سرطان‌زايي مانند الكل و سيگار آسيب‌پذيرتر سازد،‌التهابات مري را افزايش داده و جهش‌هاي سلولي را سريعتر سازد. با اين‌همه پژوهش‌هاي پيشين نيز نشانه‌هايي از افزايش احتمال ابتلا به سرطان مري دراثر نوشيدن مايعات داغ را يافته‌اند.

داوطلبان اين پژوهش دماي نوشيدني‌هاي خود را به صورت عيني اندازه‌گيري نكرده‌اند اما پژوهش‌هاي پيشين نشان داده‌اند مصرف نوشيدني‌هايي با دماي بالاتر از 65 درجه مي‌تواند به ابتلا به سرطان مري منجر شود.

موسسه تومورشناسي لانست در سال 2016 نوشيدن مايعات با اين دما را در به عنوان عامل احتمالا سرطان‌زا اعلام كرد. در اين بازبيني بر دماي نوشيدن چاي و قهوه تمركز شده‌بود. در اروپا و آمريكا، چاي به ندرت در دماي بالاي 65 درجه سانتيگراد نوشيده مي‌شود اما در كشورهايي مانند روسيه،‌ ايران، تركيه و آمريكاي جنوبي نوشيدن چاي با اين دما و حتي بالاتر از اين دما بسيار رايج است.

کد N1823082

وبگردی