آفتاب

کارگران هپکو یک ماه از طلب‌شان را گرفتند/سازمان خصوصی‌سازی با تاخیر به تعهدش عمل کرد

کارگران هپکو یک ماه از طلب‌شان را گرفتند/سازمان خصوصی‌سازی با تاخیر به تعهدش عمل کرد

معادل یک ماه از معوقات مزدی کارگران هپکو توسط سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شد. این کارگران هنوز دو ماه مطالبات مزدی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران کارخانه هپکو در استان مرکزی می‌گویند: بعد از برپایی تجمع اعتراضی روز گذشته، سازمان خصوصی‌سازی معادل یک ماه از معوقات مزدی آنها را پرداخت کرده‌ است.

این کارگران یادآور شدند: روز ۲۵ دی‌ماه، جلسه‌ای با حضور نمایندگان ادارات کار، صنایع و سازمان خصوصی‌سازی برگزار و مقرر شده بود که بخشی از مطالبات مزدی آنها هرچه سریع‌تر پرداخت شود.

آنها افزود: پس از گذشت بیش از بیست روز، این مصوبه اجرایی نشد و به همین دلیل روز گذشته، با برپایی تجمع صنفی پیگیر مطالبات معوقه خود شدیم.

به گفته این کارگران، پس از اجتماع صنفی روز گذشته؛ سازمان خصوصی‌سازی معادل یک ماه از معوقات مزدی آنها را پرداخت کرد و در حال حاضر طلب مزدی باقیمانده آنها تنها شامل مطالبات ماه‌های آذر و دی می‌شود.

در همین رابطه محمد تقی‌آبایی (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی) به ایلنا گفت: در جلسه ۲۵ دی‌ماه، مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی تا پایان بهمن، بابت دستمزد ماه‌های آبان و آذر با کارگران تسویه حساب کند. اما متاسفانه به دلایل نامشخص، این سازمان به تعهد خود با تاخیر عمل کرد. برای همین روز گذشته کارگران تجمع اعتراضی برپا کردند.

آبایی گفت: درحال حاضر، مطالبات آبان‌ماه به حساب کارگران واریز شده و امیدواریم سازمان خصوصی‌سازی طبق توافق انجام شده تا پایان بهمن، نسبت به پرداختِ دستمزد آذرماه نیز اقدام کند.

کارخانه ماشین‌های راه‌سازی هپکو که نزدیک به ۹۰۰ کارگر دارد، از واحدهای صنعتی بزرگ استان مرکزی محسوب می‌شود.

مشکلات کارگران این واحد صنعتی به ابتدای سال جاری بازمی‌گردد. در ابتدای سال جاری، مالکیت سهام کارخانه هپکو به یک سرمایه‌گذار جدید در بخش خصوصی واگذار شد، اما سهامدار جدید نتوانست به تعهدی که در مورد پرداخت مطالبات معوقه کارگران داده بود، عمل کند.

نتیجه این بدقولی، اعتراضگسترده‌ای بود که کارگران هپکو در واپسین روزهای تابستان امسال انجام دادند و از آن زمان تاکنون کارخانه هپکو زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی ادارهمی‌شود و مطالبات کارگران همچنان با تاخیر پرداخت می‌شود.

کد N1823037

وبگردی